Los bericht bekijken
Oud 9 november 2016, 12:18   #91
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Iraniërs zijn grote wiskundigen en filosofen, ja. Maar ook de buurlanden maakten gedurende eeuwen en zelfs milennia deel uit van dezelfde opeenvolgende Perzische Rijken.
Dat klopt. De Arabieren hebben veel de Iraniërs overgenomen.

Citaat:
Afghanistan is een land van uitersten, maar de Afghanen die ik heb ontmoet, verschillen niet veel van jouw ervaring met Iraniërs: erg ruimdenkend op alle vlakken.
Dat is niet echt mijn ervaring. Volledig gekgedraaid van de decennialange oorlogen.

Citaat:
Ja, maar dat heb je ook in Iran, hé. Als vrouw ben je verplicht om een hoofddoek te dragen en er zijn beelden van Westerse journalistes die, zelfs met hoofddoek, seksueel werden gemolesteerd en betast.
De Iraniërs zijn verplicht maar anders dan in Arabische landen is het niet van harte. Ze maken er een sport van zoveel mogelijk haar te tonen.

Citaat:
En opposantes werden in de cel gedwongen getrouwd met extremistische religieuze strijders van het regime, om hen dan te kunnen verkrachten met de enige bedoeling hen later te executeren: volgens hun zieke "religieuze" redenering was het immers niet geloorloofd een maagd te executeren, maar wel van haar te verkrachten en dan alsnog te execturen...
Ik ben er zeker van dat zulke zaken, anders dan in veel Arabische landen of bvb. Pakistan, grote uitzonderingen zijn. Er is overigens overal openlijke kritiek op het regime, en er zijn ook kritische bladen. In het parlement heerst een echte discussie tussen conservatieven en progressieven. Er zitten ook christenen en Joden in het parlement.
Mijn ervaring met Iraniërs is dat het heel respectvolle mensen zijn. In landen als Egypte had ik toch heel andere ervaringen. Met m'n vriendin kom ik er niet meer, want overal wordt ze lastig gevallen. En zoals ik ergens anders al schreef zelfs als man ben je niet veilig voor Egyptische mannen...

Citaat:
Iraniërs doen graag alsof dat allemaal niet bestaat bij hen, maar de realiteit is anders.
Mijn ervaring is dat Iran een veel beschaafder land is dan gelijk welk Arabisch land dat ik al bezocht heb.

Citaat:
Dat hoor je trouwens in alle landen van de regio: in Egypte zeggen ze dat de "echte Egyptenaren" seculier zijn, maar dat het slechts door de invloed van de Golfstaten is dat er religieuze gekken rondlopen. In Algerije zegt men dan weer dat het Egyptische Arabisch-leraars zijn die het extremisme binnenbrachten. (Allemaal Moslimbroeders die Nasser liever kwijt dan rijk was.)
Toch lijkt Egypte veel fundamentalistischer dan Iran. En natuurlijk ook een pak armer en minder ontwikkeld.

Citaat:
Nu is dat eigenlijk wel waar: het drama van de regio is dat de meest achtergebleven landen op maatschappelijk gebied door de olierijkdom en de bescherming van VS en VK ook de rijkste landen zijn. Dat keert de hele dialectiek van productiekrachten en productieverhoudingen om. Normaal hebben de landen met de meest voortuitstrevende productieverhoudingen ook de beste ontwikkeling van de productiekrachten en zo worden reactionaire staten wegggevaagd. Zo was b.v. het geval tijdens de Amerikaanse burgeroorlog: de slavenhouderstaten hadden het nooit kunnen winnen van het industrieel meer geavanceerde Noorden. Marx heeft hier zeer interessante dingen over geschreven.
idd. Iran kun je moeilijk een progressief regime noemen, maar wel in vergelijking met de Golfstaten. Zo hebben vrouwen er meer vrijheid, Iran steunt ook seculiere regimes zoals dat van Syrië.

Citaat:
Iraniërs zijn inderdaad fantastische mensen. Ik heb er alleen erg positieve ervaringen mee.
Nog nooit slechte ervaring gehad met een Iraniër, en dat is zeldzaam. Als ik op de rommelmarkt iets koop van een Iraniër, onderhandel ik niet over de prijs, ik weet dat het correct zal zijn. Als het een Marokkaan, Tunesiër of Egyptenaar betreft, ben ik net meer op m'n hoede.

Citaat:
De vraag is wat ze anders hadden kunnen doen. Het is niet evident om zo'n land in sneltreinvaart te moderniseren. Zeker niet een land waar het centraal gezag altijd nominaal was. Hadden ze pragmatischer en opportunistischer moeten handelen of juist doortastender? Zelfs nu, jaren na de feiten, denk ik niet dat we alle antwoorden hebben.
Zonder steun van de VS, Saudi ArabiË en Pakistan aan de terroristen, hadden ze die oorlog gewonnen. Ik denk dat ze misschien iets minder hun atheïsme hadden moeten etaleren, en focussen op het socio-economische, bvb. de boeren meer rechten geven. En natuurlijk hebben communisten altijd de kwaadaardige neiging om tegen elkaar te vechten eerder dan tegen de gemeenschappelijke vijand.
tomm is offline