Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
raar dat er nog geen draadje daarover opgestart is
http://newsmonkey.be/article/72346
Er wordt in het regeerakkoord een mobiliteitsbudget voorgesteld. 450euro per maand netto ? ipv een auto op kosten van de firma. Wat daar het voordeel van is snap ik niet goed, maar bon. Er worden zo'n 100.000 salariswagens verkocht die zo 4 jaar rijden , of dat betekent dat er 400.000 salariswagens rondrijden.
Blijkbaar is de job 'vertegenwoordiger' en 'technisch snelle interventie' en al wie een wagen gebruikt om zijn werk te doen een soort aangeschoten wild voor de regering ?
Mijn mening staat hier:
http://newsmonkey.be/article/66099
In feite moet je als overheid gewoon rendabel redeneren:
Je hebt 10miljard personenkm via de trein die 0.5euro/km kost, en je hebt 100miljard personenkm met de auto die 0.3euro per km kost. Dus de goedkoopste oplossing is de beste. Investeer in de macroeconomisch goedkoopste oplossing. Maar laat de consument zijn huiswerk maken..
De overheid zou dus elke vorm van mobiliteit MAXIMAAL en allemaal op dezelfde manier moeten subsidieren en belasten. Concreet als de auto BTW betaalt dan de trein ook. Als de energie van de auto lasten betaalt, dan de trein ook... Als het spoor 700miljoen subsidies krijgt voor 2000km, dan moeten onze wegen een equivalent budget krijgen per km... Alles gewoon onvervalst op dezelfde manier behandelen. En idemdito naar fiscaliteit,zorg dat de consument of de burger een neutrale keuze heeft.
Door het equivalentie beginsel tussen deze alle transportkeuzes zal de fiscaliteit en de economische efficientie die eruit vloeit daarvan automatisch op zijn plooi vallen.
|
Probleem is dat overheid geen presterende entiteit is - de ontvangen gelden zijn afgedwongen betalingen op basis van eveneens afgedwongen prijzen / tarieven.
Bijgevolg is wat overheid doet gereduceerd tot verschuiven.
Alles op dezelfde manier behandelen, is zo logisch onmogelijk.
Ergens afpakken.
Elders toestoppen.
... en in het proces een vet deel in de eigen zakskes proppen.