Los bericht bekijken
Oud 14 december 2004, 16:05   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled
na het bekijken van een programma op tv1 van maria magdalena waarin zo realistisch mogelijk de feiten van de verschillende geschriften worden benadered,
ben ik tot de onthutsende conclusie gekomen dat maria magdalena wel is de opvolger van jesus zou kunnen geweest zijn na zijn dood, maar deze plannen zijn niet door gegaan door onenigheid die begonnen is bij petrus die jaloers was het het niet kon aanvaarden dan jesus MM meer beminnden.
er zouden zelfs geschriften zijn ( evangelie van Philippus ) waarin staat dat jesus op een andere manier van MM hield,zou jesus dus een relatie gehad hebben met MM? er zijn zelfs dus geschriften die dit bevestiggen dan zou er dringend een ander beeld van de vrouw in de kerk moeten gemaakt worden.
want ook als zou blijken kan ik niet bevestigen dat in het (evangelie van judas)
een brief zou staan waarin jesus de vrouw in de kerk hoog in het vandel draagt,
dan zou ik deze harde woorden gebruiken "jesus was een feminist" en de kerk is van de vrouw. ps ik ben ne man.
De reportage is gedeeltelijk, naast veel fantasie, gebaseerd op een gnostisch geschrift dat door de vinders de titel meekreeg "evangelie van Maria Magdalena". Naar men vermoedt werd het na de eindredactie van de canonieke evangeliën geschreven. Het is ook totaal anders dan de vier canonieke evangeliën: het spreekt over de tocht van de ziel naar de hogere sferen, de ontmoeting met de archont, het opgaan van de ziel in het grote "zijn" van het heelal, enzovoort. Allemaal gnostische onderwerpen. Allemaal zaken die voorkwamen op het einde van de aposteltijd en erna.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden