Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 16 november 2016, 07:48   #672
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ik zeg niet dat er geen sociale structuren mogen zijn. Maar wel structuren die je vrijwillig, contractueel aangaat. Of niet. Ik stel dat een gezond uitgangsprincipe is dat iedereen een predator en een egoist is, dat daar niks verkeerds mee is, dat dat de natuurlijke gang van zaken is ; en dat we als roofdieren onder elkaar wel naar win-win situaties kunnen kijken, en in dat geval, overeenkomsten sluiten.

Ik verzet mij tegen het politiek correcte, dat U verplicht om ervan uit te gaan dat mensen "vredelievende, samenwerkende, elkaar beminnende en empatische wezens zijn" en dat je dat als uitgangspunt MOET nemen om tot "sociale contracten" te komen. Nee, wij zijn zo niet, en dat is normaal, natuurlijk en niet verwerpelijk.

Het gevaar van moeten uit te gaan dat anderen "het goed met U voor hebben zolang ze maar de juiste waarden aanhangen" is natuurlijk dat ge U als een lammeke aan de wolven verkoopt. Dat is het verderfelijke aan het politiek correcte: dat mensen gedwongen worden om zich als een lammeke bloot te geven aan de wolven, waarvan ze gedwongen worden om te veronderstellen dat het minnende beestjes zijn. Je kan je indenken dat het precies de wolven zijn die er alle belang bij hebben om dat politiek correcte door uw strot te rammen.

Als je ervan uit gaat dat iedereen aan wie je beslissingsmacht gaat toekennen, die gaat misbruiken om U uit te zuigen, en dat gelijk welk controle mechanisme dat je daarvoor in 't werk stelt, uiteraard een koehandeltje zal worden ; dat elke vorm van "justitie" natuurlijk niks anders is dan een rechter die zal oordelen volgens zijn eigen voordeel en dergelijke, dan heb je een totaal ander zicht op "staat" en "openbare dienst" dan als je het domme verhaaltje moet geloven dat "bekwame en verantwoordelijke mensen beslissingen nemen die goed voor U zijn".

Dat zijn dus staten: opgedrongen sociale structuren in plaats van zelf gekozen sociale structuren. Diegenen die juist slimmer, sterken en zwaarder bewapend zijn, dat zijn precies staten.
Degenen die gans de wereld op hun kop zetten sinds meer dan 5000 jaar, zijn niet die paar religioten, maar wel staten. Religioten zijn wel goeie handlangers van staten.

Het goeie aan zoiets als een Trump verkiezing, is dat het universeel dwingende draagvlak van het politiek correcte discours serieus in aan het krimpen is. Voor de rest is Trump maar een kieken zoals een ander. Maar zijn verkiezing heeft het voordeel van aan te geven dat de maat vol is met het geleuter over hoe we verdraagzaam moeten zijn voor zij die niet in ons voordeel werken, en het brute egoisme, dat de normale drijfveer is voor elk menselijk gedrag, lijkt terug de normale norm te worden.

Wanneer de theorieen over hoe de maatschappij moet werken, in betere overeenkomst zijn met de werkelijkheid, zullen we tot beter functionerende maatschappelijke systemen komen, dan wanneer we gedwongen worden om te doen alsof we allemaal in Sinterklaas geloven, en daarop die maatschappij moeten organizeren.

Wanneer we de juiste inschatting maken over hoe we tegenover elkaar staan, gaan we geen systemen oprichten die op een grote leugen gebaseerd zijn, want iedereen zal dan zien dat de keizer geen kleren aan heeft en zal dan niet sociaal afgestraft worden om het luidop te zeggen.
Zet in de plaats van religidioten een gekke buurman, die het niet met je eens is en je krijgt hetzelfde.

Je moet tot een systeem komen waar iedereen echt gelijk is, van de bestuurder die je kiest, tot de eenvoudigste werker.

Zulk systeem is enkel mogelijk als je ieder gewerkt uur van iemand zijn leven gelijk betaald en dat wil niet zeggen dat iedereen hetzelfde loon krijgt, want de onkosten die je maakt om de kennis die je nodig hebt om het beroep uit te oefenen dat je graag doet, dienen uiteraard ook vergoed te worden.

Dan krijg je een systeem waar de ene die geen luxe wil zegt, met 4 uur per dag kan ik leven en een andere die zegt, ik wil zoveel luxe dat ik 17 uur per dag werk.

Dan kan je voor sociale structuren ook een vast bedrag per gewerkt uur vastleggen, dat voor iedereen hetzelfde is en beperk je de administratieve rompslomp tot het minimum.

En zelfs als een werkgever meer wil geven per uur, omdat hij wegens gevaarlijk, ongezond, uitzonderlijk zwaar werk etc, geen werkvolk krijgt is dat een beslissing tussen die werknemer en werkgever waar de staat niets mee te maken heeft. Het overeengekomen uurloon voor iedereen telt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden