Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb
Nochtans is dat geen algemeen geldend voorbeeld. Anders zou in een collectebus enkel knopen en ongeldige munten zitten. En zouden 11-11-11 acties geen geld opleveren.
|
Dat is een verkeerd voorbeeld. Je bent niet gedwongen om iets in de bus te steken. Moest je gedwongen zijn om iets in de bus te steken, dan zou die inderdaad vol zitten met knopen.
En uiteraard hebben zo een acties een zeker resultaat: je koopt er een product mee, namelijk "goed geweten". Dat is een soort van mentale vervorming die het bombarderen met politiek correcte praat U oplevert. En sommigen stoefen ermee.
Als je door een briefje van 10 Euro in zo een bus te steken, jezelf kan overtuigen dat je een goed mens bent, dan heb je veel geneugte voor eigenlijk weinig geld. Dat is dus goed besteed. Destijds verzamelde ik als kleine snotter ook zilverpapier voor de negertjes in Afrika, en ik vond mijzelf belangrijk. Ik beeldde mij zelfs in dat ze mij ginder dankbaar waren. Het idee zelf dat iemand U dankbaar is, is een geneugte die onze sociale natuur veroorzaakt heeft. Er moet niet echt iemand U dankbaar zijn, ge moet het gewoon maar geloven.