Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 16 november 2016, 11:20   #681
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is een verkeerd voorbeeld. Je bent niet gedwongen om iets in de bus te steken.
In uw voorbeeld was er ook geen verplichting.
En in een kerk wanneer de misdienaar rond gaat, is er wel een soort van sociale verplichting om iets te doneren. Men ziet ook daar geen knopen in de schaal.

Citaat:

Moest je gedwongen zijn om iets in de bus te steken, dan zou die inderdaad vol zitten met knopen.
Als het gedwongen is, met een revolver tegen de slaap, dan ontgaat mij wat de zin is van uw voorbeeld.
Citaat:
En uiteraard hebben zo een acties een zeker resultaat: je koopt er een product mee, namelijk "goed geweten". Dat is een soort van mentale vervorming die het bombarderen met politiek correcte praat U oplevert. En sommigen stoefen ermee.
Hoezo? Ge geeft plots toe dat er iets is als een geweten? Ik dacht dat iedereen een egoist was?

Bovendien, het feit dat er iets is als een geweten, duidt net aan dat de mens gemaakt is om in sociale structuren te leven. Men ziet trouwens ook altruistisch gedrag bij andere aapsoorten die in groep leven. Een geweten is zelfs niet eens iets typisch menselijk.
Citaat:

Als je door een briefje van 10 Euro in zo een bus te steken, jezelf kan overtuigen dat je een goed mens bent, dan heb je veel geneugte voor eigenlijk weinig geld. Dat is dus goed besteed. Destijds verzamelde ik als kleine snotter ook zilverpapier voor de negertjes in Afrika, en ik vond mijzelf belangrijk. Ik beeldde mij zelfs in dat ze mij ginder dankbaar waren. Het idee zelf dat iemand U dankbaar is, is een geneugte die onze sociale natuur veroorzaakt heeft.
Dat klopt. En het heeft ervoor gezorgd dat we beter overleven.
Als individu hebben we namelijk geen kans.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden