Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Wel uw reactie is wellicht het meest voor de hand liggend antwoord op een vraag i.v.m. Oosterweel die ik mij reeds geruime tijd stel. Als niet-Antwerpenaar heb ik er toch wel alle begrip voor dat het effect van die autostrade die omzeggens dwars door de stad loopt, zoveel mogelijk geneutraliseerd wordt. Een overkapping zou daarvoor inderdaad uitstekend zijn. Weg het lawaai en bovendien zou het uitzicht van de stad (veel meer groen boven die overkapping) veel vriendelijker worden. Maar, als er door dergelijke onderaardse pijp per dag vele duizenden auto's en vrachtwagens razen, waar moet al die CO² en al dat fijn stof naartoe? Als het zo maar uit de tunnel wordt weggezogen met ventilatoren en de buitenlucht wordt ingejaagd, dan is de stad inzake luchtvervuiling geen moer geholpen. Of is men zinnens ergens een fantastische en vernuftige techniek toe te passen die de smerige uitlaatgassen opvangt en er de CO² en het fijn stof kan uithalen? Zoals u stelt, Anna List, als we er vast mogen op rekenen dat binnen enkele jaren de verbrandingsmotor definitief wordt begraven, dan stelt zich dat probleem niet meer. Alhoewel, ik zie het definitief bannen van de diesel voor het zwaar vrachtvervoer toch nog zo rap niet gebeuren.
|
bij de vrachtschepen zit aandrijving op CNG erg in de lift, dit zal ook de toekomst voor vrachtvervoer zijn. binnen 20 jaar rijden die ook zonder koolstofuitstoot dus.