Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Op dit moment is er geen meerderheid in Vlaanderen voor onafhankelijkheid, dus de kwestie doet niet terzake. Moest dit ooit wel zo zijn zal ik tegenstemmen. Immers, de economieën van Vlaanderen, Wallonië en Brussel zijn verstrengeld, er zijn ook veel historische en culturele banden. Maar goed als de meerderheid voor onafhankelijkheid stemt zal ik dat aanvaarden.
Persoonlijk pleit ik eerder voor het omgekeerde, meer Frans op school in Vlaanderen en zeker meer Nederlands op school in Wallonië. België moet een stabiele federale staat worden zoals Duitsland of Zwitserland.
Ik vind trouwens ook het uiteenvallen van Joegoslavië en de Sovjet-Unie een slechte zaak.
|
Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heeft meer de schaal van het uiteenvallen van de EU, en zolang alle delen België in de EU blijven, is er niet echt sprake van scheiding, zeker niet economisch. De Vlaams-nationalisten zeggen soms dat het Belgische bestuursniveau door de EU overbodig geworden is. Dat is wellicht de reden van de steun van de N-VA voor het antidemocratische Verdrag van Lissabon e.d., maar die steun vind ik kortzichtig, want de EU kan België alleen maar vervangen als de EU veel democratischer wordt, niet als het antidemocratische EU-regime wordt gesteund. Bovendien wordt het inconsequent als je tegelijkertijd het gebrek aan democratie in de Belgische structuren aanklaagt, want dat is erg, maar minder erg dan in de EU.
Als er sprake is van echte scheidingen, zoals in de Sovjet-Unie en Joegoslavië, is dat op zich nooit een goede zaak. Er kunnen echter vrijwillige herenigingen met een groter en vooral duidelijker maatschappelijk draagvlak van komen.