Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2003, 12:11   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Mocht dat groepje "taalminnenden" nooit hebben bestaan (waar u voor pleit), zouden er nu geen Vlamingen meer zijn.
Ik weet niet wat u anders onder ethnische zuivering verstaat.
Hoe kan ik nu pleiten vóór of tégen iets wat zich in het verleden heeft afgespeeld?

Blijkbaar moet ik u aan uw eigen woorden herinneren:

Citaat:
Dat groepje "taalminnaren" was er misschien beter nooit geweest, dan spraken we nu allemaal frans, wat sowieso al een veel mooiere taal is, en dan was al die separatistische zever niet nodig geweest...
Daarin zegt u overduidelijk dat het misschien beter ware dat de "taalminnaars" er nooit waren geweest, m.a.w. in het licht van de huidige omstandigheden (dat blijkt uit uw laatste zinssnede) vindt u dat wat de "taalminnaars" hebben gedaan eigenlijk jammerlijk. Hun doen en laten heeft er voor gezorgd dat de Vlamingen weer cultuur- en taalbewust werden (althans ze legden daartoe de fundamenten) en uit dit cultuurbesef groeide later een politieke emancipatie. Waren de "taalminnaars" er niet geweest en hadden ze niet gedaan wat ze gedaan hebben, dan spraken we met z'n allen nu Frans en was het besef Vlaming te zijn (of Zuid-Nederlander) volledig vervaagd en zelfs desnoods met behulp van de Belgische staat vernietigd. Ons volk zou geboetseerd zijn tot een soort kopie van het Waalse. En dit was wat Vermeer indertijd schreef in een Open Brief gericht aan de Belgische Regering: "Men wou ons verfransen, ons omvormen tot "Belgen", wat een soort karikatuur is van de Walen."

Een volk beroven van haar taal, haar cultuur, haar volksbewustzijn is een vorm van volkerenmoord. Niet lijfelijk, maar wel geestelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden