Los bericht bekijken
Oud 29 november 2016, 06:46   #123
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Met cijfers is alles blijkbaar te verklaren maar uit eigen ervaring denk ik dat eea veel genuanceerder in elkaar steekt.

Als je in 1990 huis kocht van 20J oud voor 2,4 milj BF (dus 55,000 euro) + onkosten en wat renovaties kom je uit op een kleine 3,1 milf BF, dus 77,500 euro. Als je dat totale bedrag zou ontlenen aan de toenmalige 8% zou je een maandelijkse bruto aflossing van ongeveer 600 euro gehad hebben. Nu, 25 jaar later, is de kostprijs van een huis van wederom 20J oud opgelopen tot 270,000 euro + kosten + wat renovatie......dus laten we zeggen een totale prijs van 330,000 euro. Als we dit bedrag zouden ontlenen aan de huidige vaste rentetarief van 3% dan zitten we op een aflossing van ongeveer 1,800 euro per maand dus maw is de aflossing gestegen met 300 procent.
Als we kijken naar salarisontwikkeling dan heb ik even als referentie de plafondbedragen ter berekening van het Belgisch pensioen genomen. Deze waren in 1990 29,990 euro per jaar, in 2013 was dit 51,090 euro per jaar. Maw zijn de salarissen met ongeveer 70% gestegen over dezelfde periode.

de baby boom generatie (die nu niet meer moet afbetalen) heeft het dan ook veel gemakkelijker, zij moesten in vergelijking veel minder betalen. Voor eenzelfde huis moeten wij nu 3-4x keer meer betalen, terwijl onze lonen maar 0.7x is gestegen. en zo kunnen zij dus gemakkelijk 2x -3x keer per jaar op reis, terwijl wij ons nu blauw betalen.
Sywen, wat is er mis met je huis volledig zelf te bouwen na je uren, zoals de meesten van mijn ouderdom deden?

Dan betaal je enkel het materiaal en geen uurlonen en zeg nu niet dat je om een huis te bouwen hooggeschoold moet zijn.

Het loont zich ook van voor het bouwen eraan te denken, dat pur platen overschotten naar het containerpark brengen veel geld kost, zodat je als je een beetje het internet afstruint je de isolatie gratis hebt.

Natuurlijk zijn de overschotstukken niet allemaal even groot en dik, maar een cutter mes doet wonderen.

Maar ja als je liever je geld en tijd spendeert aan pukkelpops, tomorrowlands, voetbal en koers, dan moet je niet komen klagen dat je huis duurder geworden is dan het mijne, dat op 2 jaar gebouwd, na mijn uren afgewerkt was.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden