Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik ben waarschijnlijk wel geindoctrineerd. Maar een manier om NA TE GAAN of je geindoctrineerd bent, is je de vraag te stellen of je een "evidente waarheid' in vraag durft stellen, en het omgekeerde durft aannemen als uitgangspunt.
Maw, ik heb altijd geleerd dat je "goed moet zijn voor een ander". Ik ga er dus van uit dat dat mogelijks een indoctrinatie is, en ga dus uit van het omgekeerde: "wat als het goed is om slecht te zijn voor een ander", en bouw daar logisch verder op. Doe dat met ongeveer alles waar je denkt "zeker" van te zijn (behalve de logica zelf), en je bent goed op weg om wat minder geindoctrineerd te zijn. Men heeft U altijd gezegd dat de staat er is voor het volk. Ga er dus van uit dat de staat de vijand is van het volk. Men heeft U altijd gezegd dat de politie er is om U tegen bandieten te beschermen. Ga er dus van uit dat de politie de bandieten zijn. En zo voort.
Sommige dingen die je denkt van waar te zijn, zullen ook waar zijn. Indien je dan het omgekeerde aanneemt, bots je op een logische contradictie. ENKEL indien je op zo een contradictie botst, weet je dat je wat dat betreft, geen indoctrinatie hebt ondergaan.
Als ik aangeleerd heb dat appelen naar beneden vallen, en ik ga uit dat dat misschien een indoctrinatie is, en ik dus uitga van "appelen vallen naar boven", dan zal ik tot een logische of waarnemelijke contradictie komen. Dan weet ik dat ik NIET geindoctrineerd was door "appelen vallen naar beneden".
Maar als ik aanneem dat de staat de vijand is, dat het goed is om slecht te zijn voor een ander, dat de politie een boevenbende is en zo voort, wel,.... dan kom ik niet tot contradicties, in tegendeel. De wereld wordt veel logischer, en waarnemingen kloppen veel meer met het model.
Het enige waar ik misschien onherroepelijk door geindoctrineerd ben, is de logica van het redeneren zelf. Ik heb het al gezegd, ik heb een hoog Spock gehalte. Dat kan ik niet opgeven, want dan geef ik het denken zelf op, en dan heeft het concept van "geindoctrineerd zijn" zelf geen zin meer.
|