Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 30 november 2016, 11:11   #1040
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als je het normale Nederlandse taalgebruik negeert met je hyperbool dan is dat voze retoriek.
Ik val in herhaling, maar de impliciete definities die jij denkt dat het Nederlandse taalgebruik aangeeft, maken veronderstellingen die ik aanvecht.

Je kan er moeilijk onder uit, als je erover nadenkt, dat de wet datgene is, wat de sterkste aan de anderen voorschrijft op dwingende wijze.

Je zou waarschijnlijk ook de definitie van Weber van het concept "staat" aanvechten: de monopolist van het geweld.

Op dezelfde wijze als de staat de monopolist van het geweld is, is de wet de (geformaliseerde) wil van de sterkste (= de staat). Of dat nu de lokale bende met wapens is, de koning, de dictator, het verkozen parlement, of gelijk welke entiteit over voldoende ingebeelde of echte mogelijkheden tot geweld beschikt om U ernaar doen te plooien.

Citaat:
Je kan opvattingen over politiek en democratie natuurlijk niet bewijzen met vergelijkingen over criminaliteit.
Bij definitie kan ik dat niet, want "criminaliteit" is gedefinieerd door de wet. De wet en dus de wetgever kunnen bij definitie dus geen "criminelen" zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden