1 december 2016, 10:33
|
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE
Klein onderhoud op een Porsche panamera E-hybrid na 2 jaar/30000 km : 464 euro (waren ook ruitenwissers bij). Groot onderhoud na 4 jaar/60000 km : zou 645 euro geweest zijn (wagen was al verkocht). Dit op een wagen van 143000 euro, hybride en 416PK en heel sportief rijgedrag. En voor een Porsche 991 turbo S (580PK) betaal je voor een klein onderhoud 689 euro (incl. bougies vervangen) en een groot onderhoud 819 euro. En even opgezocht en remblokken vervangen kost 659 euro.
Bekijk anders even voor een Ferrari 488 : sowieso al 7 jaar full garantie bij nieuwaankoop. Onderhoudsbeurt 20/40/60/80/120000 km = 689 euro. Onderhoudsbeurt 100.000 km = 1439 euro en ruitenwissers vervangen kost amper 160 euro. Dus duur? Niet duurder dan een gemiddelde gezinswagen
Dus 1400 euro/jaar is wel heel duur te noemen.
|
Tesla: 0 euro aan onderhoud.
Bijvullen van ruitewisservloeistof kan men nog hopelijk zelf.
Citaat:
|
Anders dan bij auto's die op brandstof rijden, heeft uw Tesla geen olieverversing, vervanging van brandstoffilter of bougies, of uitstootcontroles nodig. Omdat het een elektrische auto betreft, is zelfs de vervanging van remblokken zeldzaam, omdat de meeste remenergie regeneratief wordt opgevangen door de motor en geretourneerd wordt naar de batterij.
|
Bevestiging uit de praktijk: buiten eens banden (rijstijl bepalend), nul euro, en wat stroom natuurlijk. (ook in die tijd dat er nog weinig superchargers waren).
Het relaas van een early adopter, want bouwjaar 2013.
Citaat:
TESLA MODEL S ERVARING – 1 JAAR NA AANKOOP
25 december 2014
KOSTEN TESLA MODEL S
Banden vervangen na 28.000 km
De standaard gemonteerde Continental banden waren na 28.000 km aan vervanging toe. Ik had er waarschijnlijk volgens de wettelijke maatstaven nog wel even op mogen doorrijden, maar met de winter voor de deur leek het me verstandig vast wat nieuw rubber te laten monteren. Toch een grapje van € 1.850,= Au.
Periodiek onderhoud Model S niet noodzakelijk
Recentelijk heb ik contact opgenomen met Tesla voor de, dacht ik, jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ik vroeg de vriendelijke man welke onderhoud er precies zou worden uitgevoerd. Dit bleken voornamelijk controles te zijn. Controle van de bandenspanning en bandenprofiel, controle van remblokken en remschijven, controle van de ruitenwissers, controle van het glazen dak enz. De enige fysieke handeling zou zijn het eventueel bijvullen van de ruitenwisser vloeistof. Nu blijkt dat Tesla voor behoud van garantie GEEN verplichte jaarlijkse onderhoudsbeurt vereist. Deze heb ik dus voor dit keer maar even overgeslagen. De enige onderhoudskosten die ik het eerste jaar heb gemaakt zijn dus de € 1.850,= voor een viertal nieuwe banden..
VERBRUIK VAN DE TESLA MODEL S
Ik maak zelf veel snelweg kilometers. Dit is voor een elektrische auto relatief ongunstig ten opzichte van het verbruik van energie met een brandstof auto. Relatief omdat het energieverbruik in euro’s gemeten nog steeds maar een fractie is. Voor de 28.000 kilometers die ik heb gereden vroeg de Model S 6.468 kWh aan energie. Een gemiddelde van 231 w per kilometer. Omgerekend naar een stroomtarief van 18,5 cent (zakelijk tarief) dus nog maar 0,043 euro per kilometer of € 1.197,= voor een heel jaar rijden!
|
Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2016 om 10:51.
|
|
|