Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Of een voertuigenpark met veel meer E-wagens heeft navenant minder stroomproductie nodig als sommige denken... (die het totaalplaatje niet zien)
|
Pfff... één hoop onzin.
De Amerikaanse raffinaderijen produceerden in 2015 zo'n 3.13 miljard barrel aan vloeibare brandstoffen (benzine, diesel, jet fuel, huisbrandolie,...) ofwel 374 miljard liter.(
link)
Als de Amerikaanse raffinaderijen jaarlijks 46860 GWh aan elektriciteit verbruiken
(link), dan is dat maar
0.125 kWh (= 46860e6 kWh/374e9 L) per liter brandstof. En dan nog doet dit cijfer afbreuk aan de waarheid, want een raffinaderij produceert meer dan enkel vloeibare brandstoffen.
Dat het raffineren van 1 L brandstof (diesel/brandstof) tot 1.8 kWh nodig klopt, alleen is dat thermische energie, warmte dus, geen elektrische (op 0.125 kWh na). Die "bloggers" zien blijkbaar het verschil niet en weten ook niet hoe een raffinaderij werkt. De benodigde warmte wordt namelijk opgewekt door verbranding van de niet-bruikbare destillaatfracties (lichte gassen, petcoke afgeleid uit de bitumen).
En... als men in de VS alle raffinaderijen zou stilleggen dan kan men met de uitgespaarde 46860 GWh elektrische energie ongeveer 5 % van alle gereden kilometers door personenwagens (dus geen lucht-, trein en vrachtverkeer) compenseren (4% van 3000 miljard mijl) compenseren (a rato 20 kWh/100 km).