Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
De Nederlanders en Belgen hadden in de negentiende eeuw de gelegenheid om de aristocratische elite de das om te doen maar ze kozen voor een koning en een elitaire bestuursvorm.
|
Onder "aristocratie" versta ik niet enkel die van het ancien regime, maar elke vorm van privilege dat aan de ene burger het recht geeft om wetten te stemmen/beslissen/uit te vaardigen, en niet aan de andere. Welke ook de wijze is waarop die ene aan die privileges is gekomen: door erfelijkheid (ancien regime aristocratie) of door verkiezingen (moderne electieve aristocratie). Het feit dat Jan wel, en Piet geen wetten mag voorstellen en stemmen, maakt van Jan een aristocraat.
Het punt is dat ik niks te maken heb met die gasten in de 19de eeuw, en wat zij toen ooit beslisten niet in mijn naam kan zijn. Van zodra een volk niet de mogelijkheid heeft op OP ELK OGENBLIK de gedelegeerde wettenbeslissers van dienst uit hun functie te ontzetten, hebben we te maken met een geinstalleerde aristocratie.
Indien jouw visie juist is, dan zouden we elke vrijdag opnieuw moeten kunnen beslissen of we dat systeem wel behouden of niet.