Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Ik heb niets geschreven waarop je deze merkwaardige conclusie kan baseren.
|
Ik dacht dat je bedoelde met je bewering dat toen de Belgen en de Nederlanders ergens een eenmalige kans zouden gekregen hebben in de 19de eeuw om het aristocratische bestuur buiten te bonjouren, en ze een koningsrijk verkozen hadden, dat DUS ergens niet het gevolg zou zijn van een elite die haar wil aan het volk oplegt.
Ik weet ten eerste niet in welke mate die volksraadpleging toen andere keuzen liet (bijvoorbeeld, was de keuze van een vrije maatschappij ZONDER bestuur een mogelijkheid ?) ; maar vooral beweer ik dat als dat TOEN, op een zeker ogenblik, de keuze van een bevolking zou zijn, dat niet veel zegt over de keuze van diezelfde bevolking een week later, en nog veel minder twee eeuwen later.
Opdat men kan zeggen dat een zeker systeem de HUIDIGE keuze van een bevolking is, en geen opgelegd manoeuver van een geinstalleerde elite, moet een bevolking die keuze voortdurend kunnen hernieuwen of niet, he.
Je kan niet besluiten dat ik geen chocola lust, omdat mijn overgrootmoeder ooit een keer haar dessert mocht kiezen, en toen chocola aan de kant liet.