Los bericht bekijken
Oud 15 december 2004, 13:40   #528
crosserke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
Toen ik sprak over de menselijke natuur om regels te overtreden, bedoelde ik natuurlijk dat dat gelde voor voetgangers, fietsers en autobestuurders... Ik zie inderdaad meningeen fietser de regels overtreden, met vaak de volwassenen op kop. Studenten zijn minstens even slecht, maar die hebben geen kinderen waar ze die dingen aan leren. De reden dat 4X4's en bestelwagens me iets meer zorgen baren dan vrachtwagens en grote bussen, is omdat daar vaak me gereden wordt alsof het auto's zijn. die andere voertuigen worden vaak bestuurd door mensen die iets beter weten wat ze doen, ze hebben dan ook een ander rijbewijs. Angst is veel gezegd, en ik voel me ok in het verkeer, daar niet van. Het is meestal zo dat in de niet-zo-brede stadstraatjes brede 4X4's vaker moeite hebben met het respecteren van de 1 meter afstand die je moet houden als je een fietser voorbijsteekt. Da's menselijk natuurlijk, maar iets dat met een snelheidsverschil van meer dan 30per uur rakelings langs je voorbij schiet is verschietachtig. En in het verkeer verschietachtig zijn is niet erg aan te raden . Tis natuurlijk maar een detail van het nadeel van 4X4's, dat alleen opgaat in het stadscentrum, maar ging daar het voorstel voor verbieden niet om?
Een normaal chauffeur weet dat hij een fietser niet moet inhalen wanneer hij de "1 meter" grens niet kan respecteren.
Het feit dat een 4x4 niet bestuurd wordt zoals een normale auto is iets wat heel zeker waar is, dit staat trouwens duidelijk vermeld in elk manual dat bij een 4x4 meegeleverd wordt.
Maar je gaat toch met een middenklasse gezinswagen ook niet "de hoek om" zoals met een sportwagen?
Als iedereen de snelheidsregels ter plaatse respecteerd, dan is er geen probleem.
crosserke is offline   Met citaat antwoorden