Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Nee hoor, in feite is het PKK, communisten dus. Nog liever hen dan Assad. Maar ik denk dat, in de realiteit, er een deal zal gevonden worden met de Koerden. De Syriërs (en ook de Irakezen) zijn de oorlog meer dan moe.
Zolang ze officieel bij Syrië blijven, zoals de Iraakse Koerden bij Irak, denk ik dat ze gerust gelaten zullen worden, behalve door Turkije.
Assad heeft reden genoeg om wraak te willen nemen op Erdogan. Wist je trouwens dat de Koerdenleider Ocallan lange tijd in Syrië woonde?
De reden dat de alliantie niet officieel is, is omdat de Russen de relatie met Erdogan niet willen verstoren, en de Koerden het Westen niet voor schut willen zetten. Maar je ziet dat ze in de praktijk elkaar helpen bij de bevrijding van Aleppo, dat ze samenwerken.
Zolang Assad heerst in het Arabische gedeelte en de Koerden in het Koerdische gedeelte, zie ik geen problemen. Assad is trouwens zowiezo verzwakt door deze oorlog. Hij hangt nu volledig af van de Russen, Iran en Hezbollah. De Russen steunen de Koerden ook en willen geen oorlog tussen Assad en de Koerden. De Syrische Koerden zijn geen bedreiging voor Iran, want Syrië grenst niet aan Iran.
De Koerden geven hun autonomie in Irak en Syrië nooit meer op, ik denk dat de Arabieren dat wel begrepen hebben, en beide landen hebben een appeltje te schillen met Turkije.
|
Hetzelfde wat voor Turkije geldt, de Iraniërs zullen bang zijn dat het overslaat en de Koerden in Iran de strijd opnieuw op zullen pakken
Een onafhankelijk Koerdistan zullen ze beslist niet in dank afnemen met als gevolg spanningen tussen Syrië en Iran
Mogelijk op het moment even wat beter, de relatie tussen wat als autonoom Koerdistan geldt en Irak is uiterst slecht.
De Amerikanen erkenden het gebied, maar wordt beslist niet in dank afgenomen door de Irakezen.
Daarnaast gaat het ook om het bezit van grondstoffen, olie, gas etc.
Geen denken aan dat de Irakezen een onafhankelijk Koerdistan op termijn zullen accepteren. Laat staan Turkije.
Assad gaat zeer zeker geen gebied van Syrië opgeven, wat hij ook duidelijk heeft gemaakt. Geheel Syrië weer onder controle krijgen.
De Koerden willen maar één ding, onafhankelijkheid. Zeer zeker geen autonoom deel van Syrië.
Wat u als alliantie schetst is niet meer dan een tijdelijke alliantie. Hoeveel groeperingen zijn er momenteel? Iets van zes?
De ene groepering lust de andere niet. Sluit een deal, tijdelijk, met de één valt een andere groepering aan te pakken. Een tijdelijke deal met Assad is niet meer dat.
De Koerden hebben voordat de ellende uitbrak een ruime ervaring opgedaan. Ze werden zelfs niet erkend als Syrische inwoners, een paspoort konden ze al helemaal niet krijgen
Het uiteindelijke liedje voor de Koerden, ze zullen er alleen voor komen te staan en geen hond zal ze helpen.
Het westen niet, haakt af. De Russen evenmin en zullen Assad een flinke hand helpen om ze eronder te krijgen.
Bedankt door iedereen voor de strijd tegen IS, daarna het mes op de keel
By the way, de PKK zijn Turkse Koerden die zich ophouden in Syrie, iets geheel anders dan de Syrische Koerden