[quote=geertvdb;8308061]Men heeft eeuwenlang getracht dat op te lossen door criminelen op te hangen. Maar het heeft niet veel geholpen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Wat mijn stelling bevestigt. Namelijk dat niet criminele mensen proberen (onbewust) de criminele genen proberen uit te roeien. Wat zinloos is, of een zeer korte termijn effect heeft. het gedrag heeft zijn voordelen, en zal altijd natuurlijk terugkomen. Dit begrijp ik niet. Wat is de kijk op de mens? Ge bedoelt een wereldbeeld? Een mensbeeld?
Natuurlijk is er heel veel diversiteit. Dat wil toch niet zeggen dat het een keuze is? Al die diverse mensbeelden zullen hun voordelen hebben. Anders zouden ze niet bestaan.
|
Ik ga er niet veel van zeggen. Maar alleen gedrag dat typisch is voor de gehele soort, met al zijn varianten, kan genetisch bepaald zijn. Het overige gedrag is een gevolg van specifieke omstandigheden en cultuvering. Criminaliteit zie je alleen als bijzonder gedrag omdat het in de cultuur niet de norm is. Als iedereen steelt en moord dan is stelen niet crimineel. U draait de zaak dus om. Dieren hebben een vermogen, of een gen, voor impulsbeheersing (Dick Swaab) en dat biedt de mogelijkheid voor een grote variatie van gedragingen die door de onbewuste rede van het dier worden gestuurd. Als die gedragingen door de groep worden begrepen en overgenomen ontstaat een cultuur. Binnen de groep kunnen er bijzondere gedragingen en uitzonderingen bestaan, bijvoorbeeld voor de leider van de groep en de uitdager van de leider. Dat wordt geconditioneerd, soms tijdelijk, in de impulsbeheersing, en het kan ook weer afgeleerd worden door veranderde omstandigheden.
One general view in the study of the evolution of behavior is that behaviors can have a genetic basis. This is not to say that all behaviors are genetically based; indeed many behaviors are entirely culturally transmitted or learned and may have little to do with genetics (why are you sitting in the same seat?). For genetically influenced behaviors we can treat them as we would treat any other genetically controlled trait of an organism: 1) if there are genetically based differences in a behavior, and 2) these differences affect fitness then, 3) behaviors can evolve by natural selection. bron