Vlaams Belang: Dewinter wordt Delente; vreemdelingen welkom
De bocht van het millenium.
titel: Dewinter: ‘Tijd van wit Vlaams Belang is voorbij’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161205_02608978
Citaat:
Bij de volgende verkiezingen moeten er meer allochtone kandidaten op de kieslijsten van Vlaams Belang staan, vindt Filip Dewinter. ‘Iedereen die onze cultuur en waarden wil delen, is welkom.’ Moslims ziet Dewinter echter liever niet komen, en ook voorzitter Tom Van Grieken noemt dat 'heel onwaarschijnlijk'.
Filip Dewinter wil allochtone kandidaten aantrekken om de kieslijsten van Vlaams Belang gevuld te krijgen. ‘De tijd van het homogeen witte Vlaams Belang is voorbij. Ons electoraat veroudert. Op onze kieslijst zullen we moeten zorgen voor voldoende vertegenwoordigers van christelijke minderheden. Denk maar aan Assyriërs en koptische christenen: mensen die gevlucht zijn voor de genadeloze vervolging in het Midden-Oosten.’
Ook Oost-Europeanen en Aziaten zijn welkom bij het Vlaams Belang. ‘Iedereen die onze cultuur en waarden wil delen, is welkom’, aldus Dewinter. ‘We deden al een toer bij andere gemeenschappen. Het enthousiasme voor ons is groter dan je misschien denkt.’
Gematigde moslims?
Voor Filip Dewinter is het duidelijk. De verkiezingen van 2018 draaien rond de vraag 'laten we toe dat Antwerpen binnen dit en 20 jaar een islamitische stad wordt of geven we Antwerpen terug aan de Antwerpenaren'. Iedereen die mee wil doen aan de democratische strijd tegen de islam; is dan ook welkom op de lijst. Ook gematigde moslims? 'Ik doe niet mee aan een onderzoek wie een gematigde moslim is en wie niet. Voor mij is de lijn duidelijk: geen moslims op de lijst, tenzij het iemand is die zich bekeerd heeft en de islam de rug heeft toegekeerd.'
'Het verhaal van "iedereen die van vreemde origine is, willen we niet" is voorbij. Dat is geen goed verhaal. Ook onze kiezers gaan begrijpen dat we niet iedereen afwijzen. Het gaat immers niet meer om het beschermen van de huidskleur van de Antwerpenaar, wel om het beschermen van onze manier van leven.'
Van Grieken: 'Geen koerswijziging'
Volgens voorzitter Tom Van Grieken gaat het niet om een koerswijziging. 'Ook bij de vorige verkiezingen hadden we al mensen met een andere afkomst op onze lijsten', benadrukt hij. 'De afkomst maakt niet uit, wel of je bereid bent het hele partijprogramma van Vlaams Belang te onderschrijven.'
Toch ziet ook Van Grieken niet meteen moslims op Vlaams Belang-lijsten staan, gezien het partijstandpunt tegen de 'islamisering' van Europa. 'Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.'
|
Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 december 2016 om 16:40.
|