Belgie faalt hopeloos met zijn focus op steeds maar lagere snelheidslimieten.
Nochtans heeft BE behoorlijk wat dalingspotentieel aangezien onveiligste land van West_Europa.
Volgend jaar heeft BE overigens 20 jaar flitspalenbeleid, en ook 15 jaar de 30-50-70-zonetitis-besmetting, en sowieso de sterkst uitgebreide schoolzone 30 van Europa (want ook op absolute voorrangswegen)
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ersdoden.dhtml
Voor het tweede jaar op rij meer verkeersdoden
In 2015 zijn 755 verkeersdoden gevallen op Belgische wegen. Een stijging van 4% tegenover 2014. Oorzaken volgens experts: het goede weer, de *heropflakkering van de economie en gsm'en achter het stuur. Het aantal verkeersdoden is vorig jaar gestegen van 727 naar 755. Nochtans daalde dat *cijfer al sinds 2011. Dezelfde tendens is ook in de rest van Europa te zien. Volgens Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) overstijgen de mogelijke oorzaken dan ook Vlaanderen of België. "Specialisten verwijzen naar de weersomstandigheden als een belangrijke factor in die stijging. Want als het warmer is, zijn er meer zwakke weggebruikers." Het goede weer is niet de enige *reden. "Door de economische heropflakkering zijn er meer auto's op die baan, die bovendien meer *kilometers afleggen. Daarnaast speelt ook het toenemende gsm-gebruik een rol. Steeds meer mensen bellen, sms'en of internetten achter het stuur."
Mobiliteitsminister *Jacqueline Galant (MR) heeft al maatregelen genomen om het aantal verkeersslachtoffers weer te doen dalen. "We *nemen niet zomaar akte van dat verhoogde cijfer. Drie weken geleden hebben we al een waslijst aan maatregelen voorgesteld op de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid", klinkt het op haar *kabinet. "Door de invoering van enkele concrete maatregelen maakt de minister zich sterk het tij te kunnen keren. We moeten in 2020 naar maximaal 420 verkeersdoden voor het hele land."
|