Los bericht bekijken
Oud 12 december 2016, 10:39   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.657
Standaard Op 6 jaar tijd dubbeldeksnelwegtunnel onder Maastricht

Unicum in Europa. Waar? Op 5 km van de Belgische grens.
Dubbeldek-snelwegtunnel, 4x2 rijstroken tot 2,6 km onder de stad door, uitgegraven tunnel en weer dichtgegooid (cut & cover-methode)...

Deze week opent de A2-tunnel onder Maastricht:
http://www.a2maastricht.nl/nl/nieuws...dertunnel.aspx

Citaat:
https://www.wegenwiki.nl/Koning_Willem-Alexandertunnel

De Koning Willem-Alexandertunnel is een in aanleg zijnde dubbeldeks tunnel in Nederland, als onderdeel van de autosnelweg A2 en de niet-autosnelweg N2 in Maastricht. Deze tunnel gaat de gelijkvloerse N2 door Maastricht vervangen en wordt tussen 2011 en 2016 gebouwd. De tunnel krijgt een parallelstructuur die boven elkaar loopt. De tunnel wordt maximaal 2,6 kilometer lang (het laagste dek).

Kenmerken

De Koning Willem-Alexandertunnel heeft een ontwerp dat verder in Nederland en Europa ongebruikelijk is. Het is een dubbellaags tunnel met 4x2 rijstroken, met twee buizen op de bovenste laag voor lokaal verkeer met een bestemming of herkomst in Maastricht, en twee onderste buizen voor doorgaand verkeer. Vanaf het knooppunt Kruisdonk lopen 10 rijstroken over een parallelstructuur, waarvan er 8 doorlopend zijn vanaf de aansluiting Maastricht-Centrum Noord. Vanaf deze aansluiting kan men enkel de parallelbaan op. Dit geldt ook voor de aansluiting Maastricht-Centrum Zuid, het voormalige knooppunt Europaplein. Bovenop komen 2x2 parallelstroken voor verkeer dat in Maastricht moet zijn. Daaronder komen 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer vanuit Eindhoven naar Liège vice versa. Aan de zuidkant van de tunnel is de aansluiting met de N278 (voormalig knooppunt Europaplein). Deze aansluiting is ongebruikelijk vormgegeven als een vervormde half-turbine, waarbij men vanuit de tunnel scherp terugdraait naar de N278. Voor deze structuur is gekozen om al het kruisend verkeer op de N278 via één in plaats van twee kruisingen met verkeerslichten af te wikkelen.[1] In de tunnel is mobiel internet mogelijk. Het project kostte € 623 miljoen, inclusief een regionale bijdrage van € 144 miljoen voor lokale ontwikkeling.[2]

Maximumsnelheid
De maximumsnelheid in de tunnel is 100 km/h voor de onderste tunnelbuizen, waar doorgaand verkeer van Eindhoven naar Liège rijdt, en 80 km/h in de bovenste tunnelbuizen voor lokaal verkeer met een bestemming of herkomst in Maastricht.

Unicum

De Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht is de eerste dubbeldeks/dubbellaags tunnel van Europa die toegankelijk wordt voor al het verkeer. In Paris, Frankrijk is in 2010 en 2011 een dubbeldekstunnel als onderdeel van de A86 opengesteld (Duplex A86), maar deze bestaat uit slechts één buis en heeft een doorrijhoogte van 2 meter. Die tunnel is daarmee niet geschikt voor vrachtverkeer en hogere bestelbussen. Hetzelfde geldt voor de in aanleg zijnde Eurasia Tunnel in Istanbul. De A2-tunnel in Maastricht wordt de eerste dubbeldekstunnel van Europa die reguliere snelwegafmetingen heeft. Een ander vergelijkbaar project is de tunnel in de State Route 99 in Seattle, waar een dubbeldeks geboorde tunnel komt. De tunnel in Maastricht is echter niet geboord, maar van de cut & cover-methode. De doorrijhoogte in de tunnel is 4,7 meter. Hiermee worden problemen met de hoogtedetectie zoals bij de Roertunnel vermeden.
Kan Vlaanderen enkel maar van dromen wat de "Oost-Limburgers" op relatief korte tijd (~ 6 jaar van ontwerp tot opening) klaarspeelden...
https://www.youtube.com/watch?v=WTBF6r2uIa0
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2016 om 10:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden