Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht
Ja, ik ben geen fan van gedichten, maar hou wel van poëzie in muziek. Het krinklende winklende waterding is een mooi voorbeeld. Maar echt indrukwekkend is bijvoorbeeld "De Winterreis". (Winterreise : gedichten van Wilhelm Müller op muziek gezet door Franz Schubert) Ik denk niet dat ik van de pianomuziek van Schubert, zonder tekst echt zou kunnen genieten. En de gedichten van Wilhelm Müller zijn wel krachtig, maar aangezien mijn Duits niet zo goed is, zou me dat ook te moeilijk zijn om geconcentreerd door te lezen. Maar de combinatie van tekst en muziek is gewoon fantastisch. Ik lees dat mee met de zang en muziek en het is één van de sterkste muzikale ervaringen die ik ken.
Een recent Nederlandstalig voorbeeld van die synergie vind ik "Goud" van Bazart. Alleen al het refrein. "Oh liever snel naar de hel dan traag naar de hemel" is schitterend. Die "snel naar de hel" met korte lettergrepen en snel ritme , gevolgd door "traag naar de hemel" met lange lettergrepen en een trager ritme, in één enkele zin, dat vind ik nu geslaagde poëzie, gewoon uit buikgevoel.
https://www.youtube.com/watch?v=Mr6whZsPta8
|
Ik beluister weinig klassiek.
Mijn collectie bevat dan ook geen klassieke muziek-poëzie combinaties, ik ken er zelfs geen....Erg eigenlijk.