Ik ben toch niet boos?
Wat moet doorgaan voor "genuanceerd" schuift elk jaar steeds verder op.
In het politieke spectrum bestaat er een venster waarbinnen iemands mening moet vallen om door de media als acceptabel beschouwd te worden: het
Overton window. In de jaren 1930 was dit venster nog zeer breed: het reikte van communisme tot fascisme. De laatste decennia wordt dit venster steeds smaller. En niet alleen dat, het schuift ook voortdurend op naar steeds extremere vormen van cultuurmarxisme.
Wanneer bijvoorbeeld iemand in de jaren 1980 had gezegd: "
ik vind dat ons land elk jaar 3000 asielzoekers moet opvangen" dan werd die persoon bestempeld als links-progressief.
Jaren later overschreed het jaarlijks aantal erkende asielzoekers de kaap van 3000 en moesten de progressieven op zoek naar een nieuw streefgetal om hun links imago te behouden. 30000 werd het nieuwe 3000. Wie bleef vasthouden aan 3000 asielzoekers per jaar werd bestempeld als nazi.
In 2015 heeft ons land dan, onder leiding van een staatssecretaris die bij zijn aantreden in het parlement werd uitgescholden voor nazi,
30000 asielzoekers erkend. En voor de linkiewinkies is ondertussen
"geen bovengrens" het nieuwe 30000.
Omdat het Overton venster opschuift, verandert ook voortdurend de definitie van wat we als rechts of extreem-rechts beschouwen. Zij nemen streefcijfers en standpunten over die ooit tot het links-progressieve kamp behoorden. Politiek rechts is als het kleine broertje van links: ze lopen te pronken in de afdragertes van links.
Wie blijft vasthouden aan eenzelfde politiek standpunt zonder zich iets aan te trekken van de heersende mode zal uiteindelijk na verloop van tijd in het extreem-rechtse politieke kamp terecht komen.
Jouw standpunt kan alleen maar "genuanceerd" blijven zolang het mee opschuift met het acceptabele venster.
Ik beweer nergens dat Europa geïslamiseerd
is. Ik zeg alleen maar dat het aan het islamiseren is.
Nogmaals: trends zijn belangrijker dan momentopnames.
De factoren die ik opsomde in
mijn eerdere post zorgen voor een sneeuwbaleffect. Mispak u niet aan niet-lineaire groeifenomenen!
Een raadseltje: in een vijver drijft één blaadje
eendenkroos. Elke dag verdubbelt het aantal blaadjes in de vijver. Na 30 dagen is de vijver exact helemaal vol. Nu is de vraag: wanneer is de vijver halfvol?