Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche
Cultuur is uw operatieprogramma. Als je iets overneemt heb je het niet zelf ontworpen. Dan adopteer je regels die de cultuur behagen, maar aarden die nog met je menselijkheid? Daarom heb ik respect voor je atoomtheorie, je verzon zelf wat.
|
Het is niet zomaar een verzinsel, het is de openbaring van God als eeuwige en oneindige cultuur, oneindige reeks van culturen in de microkosmos.
Citaat:
De erfzonde is onze cultuur. We worden geboren in iets dat ontworpen is, krioelt van fouten maar updates en verandering niet toelaat.
|
De mens is in wezen goed, dat is zijn geest, die uit God is.
En dat is een inhoud van mijn atoomtheorie: dat de mens ook zelf God is, en daarmede is de zondeval teniet gedaan.
Overigens bestond dat ook al in de gnosis:
...de gnostische mythologie kan worden gezien als een herschrijving van het oude testament, waarin bijvoorbeeld Eva's daad van ongehoorzaamheid beschouwd wordt als een daad van vrijheid. De slang wordt een lichtwezen. Zijn belofte dat wie de appel eet gelijk God zal worden, was geen verleiding van het kwaad, maar de eerste stap in de richting van de ware kennis.
En ik heb het je ook al gemeld in
mijn draad dat Eva een godin was en de appel het eeuwige leven schonk aan de koning van Jeruzalem.
Maar ik denk dat die zondeval jouw eigen probleem is omdat je zelf nog vast zit in je eigen zondigheid.
Citaat:
Maar het woord moet ook daad worden. Gedachte - woord - daad.
Wat is de daad geworden na 40 jaar filosofie?
Ik heb de daad ondergaan na 27 jaar filosofie. Dan zeg je dat ik niets nieuw breng, maar het is een ervaring die geen woorden beschrijven kunnen.
|
eerst moeten de mensen mijn atoomtheorie leren begrijpen en accepteren en dan pas kan de wereld veranderd worden.
En als je eigen ervaring niet onder woorden valt de brengen, dan stelt het blijkbaar voor de wereld helemaal niks voor, want je kunt het niet eens vertellen.
Het is alleen voor jou zelf van belang.
Nu, iedereen doet wel wat in zijn leven, ook ik door bijvoorbeeld mijn atoomtheorie bekend te maken al reeds 42 jaar lang.
Wat tenminste nog eens een goed resultaat zou kunnen hebben.
Citaat:
Maar de menselijke geest wel, en alles in deze cultuur is een constructie van wat ooit in iemands geest afspeelde. Het is een collectieve gedachte die wij delen, maar haar tijd voorbij gestreefd is. De gedachten van vandaag stroken niet meer met wat cultuur ons wijsmaakt. We zijn die tijden voorbij gestreefd.
|
Nu, dat zeg ik toch steeds: dat de gedachten de wereld scheppen en niet de kracht, die is daaraan ondergeschikt als daad.
Maar het denken dat bepaalt juist onze moderne cultuur, want dat is onze moderne natuurwetenschappelijke cultuur en tevens het kapitalisme en zoveel meer.
Cultuur en denken zijn niet totaal verschillend.
Het denken is de abstracte grondslag van de cultuur, die ook door de ziel aan kunst wordt bepaald.
Citaat:
Ik zou hier veel over kunnen zeggen, maar dat doe ik bewust niet in een wereld van vervolging. Had je de deuren des tijd open gesteld, had ik je daarin laten kijken. Het is niet omdat ik niets nieuw breng ik geen ervaringen in mijn achterzak heb.
|
Er zijn heel veel mensen die heel veel ervaringen hebben, ook heel veel die nog veel meer hebben meegemaakt dan jij.
Ook daarin ben je niks bijzonders.
Citaat:
Tuurlijk wel, je stopt met de volgende generaties praatjes aan te praten en begeleid hen naar wegen waar ze voor zichzelf kunnen denken.
|
alsof de mensen dat nog niet wisten dat ze zelf kunnen denken.
Maar iets totaal nieuws denken, zoals mijn atoomtheorie dat is zeer moeilijk en hoogst uitzonderlijk.
Citaat:
Zonder dat te onteren met cultuurrelativisme en dergelijke.
|
Je hebt anders heel weinig op met de cultuur, ik heb nog niks positiefs gehoord.
Dus nu spreek je jezelf behoorlijk tegen.
Citaat:
Ze worden van meet af aan belogen en wanneer zij in scholen voor zichzelf denken worden ze gedomesticeerd.
|
Ach neen, het moderne onderwijs geeft de kinderen veel vrijheid.
En wat ze op school niet kunnen zeggen, want ze moeten immers leren, dat kunnen ze thuis of op straat of later als ze groter zijn luidkeels verkondigen als ze dat willen.
Citaat:
We hebben wijsneuzen nodig die zich kunnen openstellen, niet die zich dichtklappen omdat ze niet conform zijn met wat cultuur verwacht.
|
Er is veel vrijheid in de moderne tijd om zich tegen de cultuur te verzetten.
Wel moet je je ook aanpassen, want anders kom je in de goot.
Maar echt iets nieuws verkondigen dat is heel moeilijk, en klagen is heel erg gemakkelijk.
Niemand is 100 procent tevreden.