Los bericht bekijken
Oud 29 december 2016, 02:01   #39725
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Voelen en wéten......

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een drogreden. Dikwijls zelfs een slogan. De taal is zeker niet automatisch gans een volk. Dat kan het zijn, maar hoeft het niet te zijn. Oostenrijkers zijn geen Duitsers en Duitse Zwitsers zijn geen Duitsers maar Zwitsers. Zo voelen ze zich ook.
Hebt ge daarover een bron met cijfers van een rondvraag ...?

In elk geval wat ze voelen staat voor mij gelijk met het buikgevoel van de voetbalsupporter of hooligan.
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=39610

Wéten ze dat ze Oostenrijker zijn omdat ten tijde van het proces van de Duitse éénmaking de zg. Kleinduitse strekking van Bismarck het haalde ipv de Grootduitse strekking der nationalisten en liberalen?

Wéten ze dat Bismarck dat zo wou, omdat hij weliswaar en verenigd Duitsland wou, m?*?*r dan wel één onder Pruissische leiding, zonder het eveneens machtige Oostenrijk als machtskonkurrent ?

Wéten ze dat het dubbeltje van de geschiedenis ook anders had kunnen rollen ? En dat het een toeval was dat de Kleinduitse strekking het haalde ?

Hebben ze nagedacht over de wenselijkheid dat de Kleinduitse strekking het haalde ? Of lopen ze hersenloos achter de Oostenrijkse vlag, bij manier van spreken ?

Voor gij die u Belg voelt en zelfs zij die zich Vlaming voelen heb ik uiteraard ook mutatis mutandis dergelijke vragen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 december 2016 om 02:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden