Los bericht bekijken
Oud 17 december 2004, 11:27   #125
SethMoN
Provinciaal Statenlid

SethMoN's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar SethMoN
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
En voel je je dichter bij de Waalse mentaliteit of bij de Vlaamse mentaliteit? Ik zal het persoonlijke voorbeeld in mijn gezin geven. Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader, die Franstalig is, woont nu met een Vlaminge in Vlaanderen. Mijn vader heeft in Brussel, in Wallonië geleefd en nu leeft hij in Vlaanderen. Hij kan dus echt de verschillen tussen de regio's zien. Wel, hij vindt persoonlijk dat Vlaanderen het buitenland is, zelfs als hij helemaal geen Vlaamsgezind is. Dat heeft te maken met de echte kloof tussen de gemeenschappen en het feit dat beide gemeenschappen elkaar niet meer kennen en begrijpen. Hij is ook zeer vaak geconfronteerd met het vlaamse nationalisme. Behalve dat laatste punt natuurlijk, heb je niet ergens hetzelfde gevoel?
Yep ik begrijp wat je bedoelt Everytime. Er is degelijk een mentaliteitsverschil. Ik ben iemand die the best of both worlds neemt. Het verschil is duidelijk wanneer ik met mijn Vlaamse vrienden als met mijn Waalse vrienden uitga. Het is raar maar het contact met de franstalige makkers is heel wat opener en losser. Mijn Vlaamse vrienden zijn iets geslotener (buiten mijn zielsverwanten natuurlijk). Toch zou ik niet kunnen zonder de 2. Nu moet je ook weten dat er ook niet iets bestaat als één Vlaamse of Waalse mentaliteit. er is dan nog eens een verschil in mentaliteit tussen bv. een West-Vlaming en een Antwerpenaar en tussen een Tournaisien en een Luikenaar. Dat noemen ze diversiteit, en niemand is gestorven aan dat fenomeen.