Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ossaert,
Je begrijpt me niet goed: ik speek over beroepsflaminganten en ditowallinganten, mensen dus die van communautaire tegenstellingen hun broodwining hebben gemaakt (een aantal joernalisten en mandatarissen dus)
Duidelijker zo?
|
Et alors? Je blijft het probleem externaliseren... Zijn het niet de 'gewone' flaminganten / wallinganten, dan zijn het de 'beroeps'-flaminganten / wallinganten. Op die manier blijf je niet alleen het probleem buiten de 'eigen gemeenschap' zoeken, je gaat zelfs een stap verder: je sluit het probleem zonder meer buiten. Communautair gezeur past blijkbaar niet in je ideaalbeeld van België -er zijn geen communautaire problemen onder de Belgen- en daarom sluit je het buiten, je bekijkt 'de realiteit' door de bril van je 'ideaal'. Externaliseren dus, want dat houdt je beeld intact.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
|