Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge. [...]
|
Je brengt Paul weer in de war...
Het gaat hier over de "wettelijke" marge, men mag het de juridische marge noemen.
Zolang
er geen performantere metingen zijn houdt men in zich BE best aan die Belgische -6 kmh/-6%
* vast, capito Schoof?
Specifiek betreft TS:
Citaat:
‘Afschaffing tolerantiemarge kan, op voorwaarde dat radars accurater worden’
|
De volledige juridische uitleg en af te trekken 6 kmh/6% marge </> 100 kmh is vastgelegd volgens COL 11/2006 via pdf-download, tekst blz 11 en cijferstabel blz 12:
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...135-col11-2006
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid.
[28.05.2008] PDF (herziene versie 28-05-2013)
http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf
In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.
|
- - - - - - - - - - -
Bij de toepassing van de 6 % of Vmax van 100 kmh en meer, wordt afgerond op volle kilometer in het voordeel van de overtreder.
Ttz op de 120-snelweg wordt bvb geflitst vanaf 12
9* kmh, op de 100 snelweg echter vanaf 108 kmh.
110 kmh limiet bestaat nog niet ook daar zou het 119 zijn...
100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 10
8 km/h
110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h
120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 12
9 km/h
Bij limieten onder de 100 kmh (marge 6 kmh wordt afgetrokken), wordt telkens pas geflitst vanaf de zevens 2
7, 3
7, 5
7, 6
7, 7
7, 8
7, 9
7.
Citaat:
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h* wordt overschreden.
|
Voor wat het waard is in de Eng-wiki staan een hele hoop toerantiemarges/land (ggl-checken moet je zelf):
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_...ntry#Countries
6kmh/6 % marge ligt zowat in het gemiddelde bij de Europese landen.
Niet-Europa is men doorgaans toleranter.