Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Een registratie van identiteit gebeurt reeds op de Eurostar, vb. als je naar Londen reist.
|
Maar er is geen controle dat degene die het ticket gekocht heeft ook de gene is die reist. Ik kan probleemloos een Eurostar ticket kopen, en dat dan aan jou geven.
Citaat:
Verder heb ik de minister horen uitleggen dat per reismodus (vb. de internationale bussen) aparte regelingen uitwerken.
|
Met andere woorden, we doen de achterdeur op slot maar laten de voordeur open.
Citaat:
Zo zie ik het perfect mogelijk dat je voor een reis naar Parijs twee mogelijkheden hebt:
a) je bestelt tijdig en je naam wordt vanaf je bestelling al consulteerbaar voor de veiligheidsdiensten
b) je bestelt 5 minuten voor vertrek (als je chance hebt is het nog niet uitverkocht), je moet niet alleen betalen maar ook je identiteit kenbaar maken (wij steken onze IK in het machientje, wie een paspoort toont met chip: no problem, zonder chip: foto maken door performante smartphone van de tikettenverkoper.
|
Anis Amri had verschillende valse paspoorten. Die was dus door een dergelijk systeem niet gevangen.
Maar je blijft met het probleem zitten dat er geen controle is op de identiteit van de reizigers, en dat als iemand een ticket koopt je daarmee nog niet weet op welke trein die gaat zitten.
Treinen hebben geen passagierslijsten...
Citaat:
Waar zitten jullie nu toch over te zagen ?
Als ge met luchthavenvervoer van je reisagent naar Zaventem gaat, moet ge toch ook je naam EN je adres kenbaar maken ???
|
Maar op veel luchthavens is er ook geen controle dat degene die het ticket gekocht heeft ook degene is die reist.
Citaat:
Tuurlijk interesseert dat de flikken helemaal niet. Maar wel "sommige mensen" (oei oei .. ethnic profiling ?) ...
|
Kijk, elke maatregel die geld kost, neemt middelen weg ten kosten van andere maatregelen.
Geen enkele van de anti terreur maatregelen die men sinds 9/11 genomen heeft had 9/11 voorkomen. Het is allemaal theater. Theater dat wel veel geld kost, en veel mensen bezig houdt. Allemaal middelen die niet ingezet worden om op terroristen te jagen...
Een maatregel met alleen maar kosten en geen baten, daar zijn verstandige mensen tegen.