Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2017, 12:10   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.789
Standaard Eigenaar dieselwagen eist 27.000 euro omdat zijn auto teveel verbruikt

Nog wat tussengas geven : einde fossiele auto´s ?

Eigenaar van Renault diesel eist veel geld omdat zijn wagen ~ 60 % teveel verbruikt tov "beloofde cijfers":

Citaat:
Man eist 27.000 euro van Renault omdat zijn auto te veel verbruikt

Door: redactie
6/02/15

Voor de Mechelse rechtbank van koophandel is vandaag een man verschenen die een schadevergoeding eist van autobouwer Renault. De man meent dat de wagen die hij kocht niet overeenstemt met wat hem beloofd was en wil zijn geld terug. Renault zegt dat het al verschillende voorstellen deed, maar dat de man "nooit tevreden" is.
Klager was zelf niet aanwezig op de zitting, maar liet zich vertegenwoordigen door zijn advocate. Volgens haar zijn er problemen met de airco, de start-stopfunctie van gps en dvd en ligt het verbruik van de wagen veel hoger dan wat bij verkoop was gezegd. De Renault Grand Scénic 110 DCi eco-versie zou zogezegd 4,5 liter per honderd kilometer voor stadsverkeer verbruiken, maar de eigenaar zou al snel een echt verbruik van 7 tot 7,5 liter hebben vastgesteld. Hij vraagt nu dat Renault de wagen zou terugnemen en hem een vergoeding van iets meer dan 27.000 euro zou betalen, de aankoopprijs van de wagen en enkele gemaakte kosten.

6.000 kilometer
Volgens de raadsman van Renault werd in het verleden reeds een schadevergoeding aangeboden, maar ging de man daar niet op in. "We hebben verschillende voorstellen gedaan maar de man is nooit tevreden", klonk het. "Telkens kwam hij met een nieuwe klacht die wij steeds hebben hersteld of aangepakt: een krakende deur, een klemmend raampje, noem maar op. Pas nadat hij meer dan 6.000 km met de wagen had gereden, kwam hij met het verhaal dat het verbruik te hoog was. Wij hebben al enorm veel imagoschade geleden omdat de man een lastercampagne is gestart in de media."

De rechtbank doet volgende maand uitspraak.
In D is er rechtspraak van 2013 dat men een vergoeding mag eisen, zelfs tot teruggave van de wagen, vanaf 10 % meerverbruik, maar dan wel in labo-omstandigheden waar de EU-normcyclus herhaalt wordt met het eigen voertuig (zonder sjoemelen dus).
Citaat:
http://www.kfz-versicherungen.com/re...pritschlucker/

Oberlandesgericht Hamm (Az. I-28 U 94/12)

Geld zurück für Spritschlucker


Verbraucht ein Neuwagen mehr als 110 Prozent dessen an Kraftstoff, was im Verkaufsprospekt angegeben wurde, kann der Käufer vom Vertrag zurücktreten. Das geht aus einem Urteil des Oberlandesgerichtes Hamm (Az. I-28 U 94/12) hervor.

Im betreffenden Fall ging es um einen Autofahrer aus Herne, dessen neu erworbener Renault Scénic trotz Nachbesserungen deutlich mehr Sprit verbrauchte als im Verkaufsprospekt angegeben. Die Richter sahen darin eine erhebliche Pflichtverletzung und urteilten, dass der Käufer den Kaufvertrag annullieren und sein Geld zurückbekommen kann.
Eine Einschränkung gab es : für die Fahrzeugnutzung vom Zeitpunkt des Kaufs bis zur Rückgabe musste der Käufer einen Abzug von rund 3.000 Euro vom Kaufpreis hinnehmen.
Nu stelt Zeit.de ttz ACE (Auto Club Europa) de vraag of die organisaties die het normverbruik zouden moeten controleren wel 100 % betrouwbaar zijn, ze werken tenslotte ook voor de autoindustrie... en het jarenlang dieselgesjoemel hebben ze ook niet ondekt...

Citaat:
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-1...omplettansicht

Prüfer mit zwei Auftraggebern

TÜV und Dekra sollen im staatlichen Auftrag objektive CO2- und Verbrauchswerte liefern. Wie kann das funktionieren, wenn sie zugleich Dienstleister der Autobranche sind?
[...]

In Deutschland ist dafür das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zuständig. Weil dieses aber keine eigenen Prüfstände besitzt, beauftragt es "Technische Dienste" mit der sogenannten Gesamtfahrzeugprüfung. Das sind derzeit elf Institute: verschiedene regionale TÜV-Gesellschaften sowie Dekra, Fakt, GTÜ und KÜS. Diese Organisationen ermitteln, wie viel Sprit ein neues Modell verbraucht und wie hoch die Schadstoffemissionen sind. Diese Werte werden als Typprüfwerte festgeschrieben und veröffentlicht.

Dass die Prüfer dabei objektiv und unabhängig sein sollen, versteht sich eigentlich von selbst. Doch in jüngster Zeit kommen Zweifel auf. "Es muss kritisch hinterfragt werden, wie abhängig die Prüforganisationen von den Herstellern sind und ob sie wirklich unabhängig agieren können", sagt Constantin Hack vom (ACE). Es sei "jetzt Aufgabe der Staatsanwaltschaft herauszufinden, welche Rolle die Prüforganisationen bei den falschen CO2-Werten gespielt haben"
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2017 om 12:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden