Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2017, 13:36   #158
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat waren dus fraudeurs en zakkenvullers.
En dus herhaal ik wat ik eerder zegde : grote kuis houden. En zich NIET beperken tot het kortwieken van een klein groepje betrokkenen, maar nieuwe regels binnen de partijen afspreken. Een decumul tussen burgemeester en directeur van een bedrijf dat met overheidsgeld werk lijkt me alvast een goed begin.
Ik lees in de franstalige pers dat de eerste koppen aan het rollen zijn zowel bij PS als bij CDH. Vooral niet te snel stoppen, en de augiasstal grondig uitkuisen.

Een ander punt, dat ik jammer genoeg nog NIET hoorde is een verplichting tot publicatie van directieweddes en bestuursvergoedingen in elke vennootschap van publiek recht of elk bedrijf dat met publiek geld werkt. Corporate governance, net zoals bij beursgenoteerde bedrijven nu al het geval is. Zodat we in het jaarverslag kunnen opzoeken wie wat krijgt.

Een ander punt, dat ik ook nog niet hoorde : elke consultancy opdracht vanaf een bepaald facturatiebedrag (bv vanaf 10.000 euro per jaar) verplicht te noteren in het jaarverslag. Zo kun je de contracten om politieke vrienden te bevoordelen transparant maken.

Maar ik maak me niet teveel illusies...
Heel verstandig....
De N-VA is zelfs akkoord gegaan om haar eigen programma aan de kant te schuiven. Daar zal je dus zeker niet van hoeven te verwachten dat ze in staat is om iets af te dwingen waar in hoofdzaak de traditionele partijen zich de das mee omdoen.