Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen
In Genk gaat het over Belgische daklozen die overdag in de bibliotheek komen slapen omdat er 's nachts geen opvang voor hen is. Die mensen hebben bijna allemaal een arbeidsverleden!!!!
Winkels sluiten op grote schaal, zelfmoorden bij winkeliers en werklozen. Onlangs schoot een zelfstandige zich door het hoofd in eigen zaak.
Inwoners spreken van "Genk het nieuwe Charleroi".
De bevolking is in verzet aan het komen, ongekende boosheid op de politiek!
|
Link?
Wat de winkels betreft die op grote schaal sluiten, dat fenomeen is al j�*ren bezig. Bovendien is die leegstand niet alleen een Limburgs probleem.
Ik kén Genk en omstreken, demonen. Waterschei, Winterslag, de meulenberg. En ik wéét wie daar in grote meerderheid woont. Ik weet zelfs waar het "cités" het beschaafd Nederlands aan het overwoekeren is.
Citaat:
Cités is een straattaal in Vlaanderen. De taal ontstond in de laatste helft van de twintigste eeuw in Belgisch Limburg, in steden als Genk, Beringen, Houthalen-Helchteren, Heusden-Zolder en Maasmechelen. De taalvariant ontstond uit de bastaardtaal die de mijnwerkers uit Italië, Turkije en Griekenland gebruikten om met elkaar in de mijnen te communiceren. Vandaag is het de taal van de jongeren uit de cités, de arbeiders- en migrantenwijken in de steden. Het cités is rijk aan schuttingwoorden, met de grammatica van het Limburgs, de melodie van het Italiaans en de woordenschat van het Italiaans, het Grieks, het Spaans, het Frans,het Engels, en het Turks.
|
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cit%C3%A9s