En als men nu de uitstoot zou kunnen filteren en proberen te zuiveren?
In Maastricht geven ze overal antwoorden op...
met de nieuwe dubbele A2-tunnel van 2,6 km
http://www.a2maastricht.nl/page.aspx?id=1237
Neemt de vervuiling bij de tunnelmonden toe?
Uit het Milieueffectrapport (MER) blijkt dat na realisatie van de tunnel vrijwel overal de luchtkwaliteit verbetert ten opzichte van de huidige situatie, zowel in de autonome situatie, als na planrealisatie. Een tijdelijke uitzondering hierop is de locatie hoek Philipsweg/St. Josephstraat; nabij de zuidelijke tunnelmond. Hier zijn de concentraties in 2017 na uitvoering van het project tijdelijk hoger dan in de huidige situatie (maar nog steeds ruim onder de grenswaarden voor PM10 en NO2). In 2020 zijn deze concentraties overigens weer afgenomen tot onder de huidige waarde.
Waar blijft 'de vieze lucht' bij de tunnelmonden?
De verspringende tunnelmonden zorgen voor minder hoge concentraties in directe omgeving. De uitstoot van de auto’s verwaaid, wordt verspreid en verdund. De luchtkwaliteit in de Groene Loper voldoet overal aan de wet bovenop de tunnel langs de nieuwe parklaan én bij de tunnelmonden.
[kaarten met metingen]
'De markt' heeft een oplossing om de vieze lucht bij de tunnelmonden te zuiveren, waarom wordt dat niet gewoon gedaan?
Vooraf
Er is een verschil tussen luchtventilatie en luchtzuivering:
Luchtventilatie gebeurt door een schoorsteen, die de lucht uit de tunnel op grote hoogte –ongezuiverd- vrij laat komen. Hierdoor ontstaat een betere verdunning en worden de normen op maaiveld niet meer overschreden. Bij de luchtventilatie wordt echter geen luchtreiniging toegepast. Bekend voorbeeld is de tweede Coentunnel waar een schoorsteen is toegevoegd omdat de wettelijke grenswaarden werden overschreden.
Luchtzuivering betekent reiniging van de lucht.
Het effect van reinigen hangt af van twee aspecten:
1 Welk percentage van de lucht wordt behandeld?
2 Wat is het rendement van het filter?
Het totale milieurendement van filtering wordt mede bepaald door de hoeveelheid energie die noodzakelijk is en de luchtverontreiniging, die de opwekking van deze energie met zich meebrengt. Zo kan het effect lokaal goed zijn, terwijl de milieueffecten in een wijder verband negatief kunnen zijn, doordat productie, energiegebruik en verwijdering van afval groter kunnen zijn.
Het bedrijf UC Technologies geeft in Maastricht voorlichting over een luchtventilatiesysteem. Door de voorlichtingsbijeenkomsten en publicaties wordt met ‘de markt’ de aanpak van UCT bedoeld.
Het systeem van UCT gaat uit van meestroomventilatie waarbij de voertuigen zelf de luchtstroom opwekken. Aan het einde van de tunnelbuis nabij de uitrij-opening -laag bij de grond en naar verwachting sterk verontreinigde- luchtlaag wordt afgezogen aan de onderzijde van de tunnel en gereinigd. Via een luchtmes (= net als bij winkels om warme lucht binnen te houden als de deur openstaat) wordt deze lucht van onderuit met kracht naar boven geblazen en aan de bovenzijde van de tunnel wordt dan de totale luchtstroom opgevangen, afgezogen en in de andere tunnelbuis ingelaten. Daarmee neemt de concentratie van vervuilende stoffen in de tunnelbuis toe. Omdat de lucht in de tunnel als het ware wordt opgeslagen, nemen de concentraties vervuilende stoffen in de tunnel enorm toe. De gezondheidsrisico’s die dat voor de tunnelgebruiker met zich meebrengt zijn nog onbekend.
Een ander aandachtspunt bij het concept van UCT is de inpasbaarheid in het tunnelontwerp; de afzuigsystematiek moet onder de tunnelvloer worden aangebracht. Hiervoor moet ruimte vrij zijn.
UCT stelt: (*)
· dat het bedrijf 2 jaar tijd nodig heeft om de werking van het systeem te kunnen valideren. Volgens UCT zou dat kunnen, want de bouw van de tunnel start pas eind 2011.
· Voorziening voor de luchtfiltering-installaties worden op het einde van de bouw van de tunnel geplaatst bij de tunnelmonden, dus deze verstoren het realisatieproces niet.
· Investeringskosten verdienen zich terug door de warmtewinning
Voor A2 Maastricht geldt:
· Detaillering tunnelontwerp vindt begin 2010 plaats, daarna kunnen niet zomaar wijzigingen worden aangebracht. Een tunnelontwerp is net een omvangrijke puzzel. Door een goed ontwerp passen alle stukjes, maar je kunt niet zo een paar stukjes vervangen. De tunnelventilatietechniek moet bijvoorbeeld ingepast worden in de technische installatie voor de tunnelveiligheid. Er is dus geen sprake van “nog twee jaar de tijd”.
· Bouw van de tunnel (tussen kooppunten) start gelijktijdig met aanleg van de knooppunten (de tunnelmonden zijn onderdeel van knooppunten). Tunnelmonden zitten niet op einde van de bouw.
· Stelling van investeringskosten en terugverdienen door warmtewinning worden verder niet met berekeningen onderbouwd.
* Bovenstaande informatie is afkomstig van de firma UCT Technologies
Liggen de zuidelijke tunnelmonden dicht bij scholen?
De tunnelmonden liggen in open gebied, waardoor verontreinigende stoffen zich beter mengen met de buitenlucht. Op 10 meter afstand van de tunnelmonden wordt al aan de wettelijke normen voldaan; op grotere afstand zijn de concentraties nog lager. Op het kaartje ‘Ligging tunnelmond Europaplein’ is te zien dat de scholen op afstand van de tunnelmonden liggen. Voor het Eurocollege is dit ongeveer 250 meter. Het ROC Leeuwenborgh ligt op ruim 450 meter afstand van de tunnelmonden.
Klopt het dat er ventilatieschachten, pijpen of 'schoorsteentjes' op de tunnel komen? [enz,,,]