Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Gastank inbouwen en toch niet gebruiken: tot 18.000 euro minder belastingen
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170128_0...er-belastingen
BRUSSEL - De autowereld heeft een nieuw achterpoortje gevonden om belastingen te ontduiken op dure auto’s. Door er een klein gastankje van 4.000 �* 6.000 euro in te stoppen kan tot 18.000 euro uitgespaard worden. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen zaterdag.
Rijden op gas is veel ecologischer dan op benzine of diesel. Daarom wordt dat ook fiscaal gestimuleerd.
“Stop een aardgastank in je pk-bom en betaal er geen belastingen op.” Met die boodschap promoot een autowebsite een toch wel heel oneigenlijk gebruik van de overheidssteun voor groene energie. Bovendien moet je de gastank niet gebruiken om recht te hebben op de belastingvrijstelling.
Matthias Diependaele (N-VA) ontdekte de fraude. Hij wil een minimumgrootte opleggen voor de tank om recht te hebben op lagere belastingen.
Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) belooft een onderzoek naar mogelijke misbruiken. “Dit is een uitwas die vooraf niet was ingeschat”, zegt hij. Toch is het misbruik nog beperkt, denkt hij: vorig jaar werden 104 dergelijke grote auto’s ingeschreven met een gastank.
Hier zie je weer een mooi voorbeeld van hoe onze staatskas geplunderd wordt door mensen die het niet nodig hebben.
Het is nochtans vrij simpel om dit misbruik tegen te gaan.
Geef geen subsidies of aftrek op het bezit van de gastank maar op het gebruik van de gastank.
Dit kan volgens mij op twee manieren:
- De gas goedkoper maken aan het tankstation, hiermee stimuleer je ook het buitenlands verbruik.
- De aftrek geven na bewezen aankopen. Dit kan gemakkelijk met een tankkaart, zeker als je steeds bij dezelfde leverancier (keten) tankt. Hier heeft de buitenlandse bestuurder echter niets aan.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder
Dit "misbruik" is al van in het begin aan de gang. Er worden zelfs CNG installaties in auto's ingebouwd terwijl de motoren niet geschikt zijn om op CNG te rijden, ze worden enkel ingebouwd om van het fiscale voordeel te genieten.
Om dit misbruik in te perken zou men beter een beperking op de cilinderinhoud van de betreffende auto's invoeren want het is vrijwel uitsluitend bij grote motoren dat men deze regeling misbruikt.
|
Raar, alle CNG wagens moeten toch gekeurd worden, wat gebeurt er eigenlijk op die technische keuring
tijdens de emissietest?
Er vindt
een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten.
Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet...
Citaat:
https://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/
Volledige informatie met betrekking tot de autokeuring van een CNG-wagen.
CNG Autokeuring
Een voertuig, uitgerust met een CNG-installatie, wordt naast de periodieke technische keuring eveneens aan een specifieke CNG-keuring onderworpen.
Deze specifieke CNG-keuring is eveneens verplicht binnen de 30 dagen na:
montage door een erkende installateur;
wijzigingen aan de installatie door een erkende installateur;
herstellingen aan de installatie door een erkende installateur;
na een visuele keuring of dichtheidsbeproeving van de reservoirs via een erkende installateur.
Wat omvat de CNG-keuring?
Administratieve keuring van:
CNG-etiket op de achterzijde van het voertuig;
montage-attest van een erkende installateur;
in voorkomend geval: R110 goedkeuringsmerk;
in voorkomend geval: attest van wijziging of verwijdering opgesteld door een erkende installateur;
in voorkomend geval: attest van visuele keuring of dichtheidsbeproeving van de reservoirs.
Technische keuring van:
De CNG-reservoirs en toebehoren (staat, bevestiging, plaatsing,..);
controle op eventuele gaslekken;
de gasdichte behuizingen;
plaatsing van de vulklep;
de drukleidingen;
de benzine-afsluitklep;
de CNG-afsluitklep;
plaatsing van de ontspanners (drukregelaars);
plaatsing van gas-luchtmenger;
plaatsing omschakelaar gas-benzine;
plaatsing manometer en brandstofmeter;
emissietest.
|
Citaat:
Om de hoeveel jaar dienen de aardgastanks gekeurd te worden?
Een wagen met CNG-tanks dient de eerste keer naar de keuring na 4 jaar, net zoals iedere andere wagen in België.
De interval om naar de autokeuring te gaan is dus niet anders dan een wagen op benzine of diesel.
Extra info: voor wagens die een plaatsing van CNG achteraf doen, zij dienen binnen 30 dagen na installatie zich aan te melden bij de autokeuring.
|
Over CNG wagens af-fabriek zal het hier wel zeker niet gaan, of zitten de constructeurs mee in het "Belgisch complot"? LOL.