Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Is het hier dan beter, kun je je soms afvragen.
Wat er in Afrika wat mij betreft opvalt is dat jongere mensen respect dienen te tonen voor ouderen. In Kinshasa bijvoorbeeld viel het me op dat de jongere nooit het initiatief kan nemen om de de oudere persoon de hand te schudden. Als er al handen geschud worden is het de oudere persoon die het initiatief neemt. De enige uitzondering daarop is de allerhoogste, de president. Die staat boven alle anderen.
In familieverband kan een jongere broer of zus slechts het woord nemen vanaf het ogenblik dat de oudere broer of zus gedaan heeft met spreken.
|
Ik kon niet op de naam komen.
Matriarchale samenleving is wat ik bedoel. Deze primitieve samenlevingsvorm werkt verstikkend voor Afrika en is de achterliggende oorzaak van oa nepotisme.. Wil Afrika vooruit komen dan zullen meer en meer mensen moet breken met hun familiebanden. Of anders duidelijke afspraken maken.
Bijvoorbeeld duidelijk maken dat je als broer of neef niet zomaar binnen kan komen wandelen, ongevraagd (keihard) de TV aanzetten en zeer luidruchtig gaat brullen met andere aanwezige neven en zwagers. Die als nomaden het ene huis na het andere platlopen -hun uitjes-. Het enige wat ze doen is elkaar aangapen, verder niets. Dit terwijl ik elke dag iets productief probeer te doen.
Ps. Ik heb bv de neven van mijn vrouw het huis uitgepest door ze te dwingen Engels te leren in studieboeken tijdens hun 'uitje' in mijn huis..
Geloof mij, na 1 a 2 X verplichte huisstudie zijn ze nauwelijks tot nooit meer langsgekomen. Monti krant doet de rest, niet meer bij huize Frankenstein komen (of je moet je zelf nuttig maken door bv in de tuin te werken).
Zo werkt dat, als ze niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen ! (in hun hoofd)