Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
Ik zie niet in waarom je geen andere motor in een al dan niet sterkt herbouwde wagen kan steken en het zou niet de eerste keer zijn dat ik zoiets doe. Dat je hier in dit land aan de nodige documenten kan geraken om ook effectief die wagen op de openbare weg te gebruiken is een andere vraag.
De 'omweg' om via een goed werkend homologatiesysteem in de UK aan een EU homologatie te raken lijkt me geen lange toekomst meer beschoren.
De vraag is dus: Kan het via de Belgische weg of moet er gekeken worden naar een ander EU land om de taak van de homologatiediensten van het Verenigd Koninkrijk over te nemen?
|
Het is niet omdat het VK uit de EU stapt, dat de homologatie van het VK niet meer geldig is in België.
De veiligheids en milieuherkenningen zitten namelijk niet binnen de EU, maar binnen andere verdragen die het VK niet opzegd.
Ik heb zelf ook reeds meerdere wagen omgebouwd. In de meeste gevallen is er niemand die er overvalt dat er geen originele motor in een agen steekt, maar normaal moet je elke aanpassing eerst aanvragen bij de producent en er een goedkeuring voor hebben van de dienst homologatie.
Aanpassingen hebben immers gevolgen voor de wegligging en remweg. En de remweg mag niet te lang zijn, maar ook niet te kort.
En ja, je kan hier aan de nodige papieren geraken, maar dat is een lange lijdensweg.