30 januari 2017, 19:34
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Moderne stadsmensjes zijn bang in het donker
De moderne mensjes weten niet meer wat nacht is.
Ze kennen dat niet.
Daarom zijn ze bang in het donker.
Citaat:
Angst in onverlichte wijk zwelt aan
Ze zien geen hand voor ogen in Pius X sinds de openbare verlichting 's nachts wordt gedoofd in de wijk. De bewoners vrezen voor hun veiligheid. "Er worden hier in het donker drugs gedeald", waarschuwen ze. De stad belooft de lampen niet meer vanaf 23 uur, maar pas om middernacht te doven. "Maar het aantal inbraken daalt net, omdat criminelen zelf ook niets zien in het donker", klinkt het.
Het duister trekt obscure figuren aan. Buurtbewoners spreken onder meer over het verhandelen van drugs, 's nachts op het Rubensplein in Pius X. "Ik laat het onderzoeken door de politie", verzekert burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open Vld). De wijkbewoners voelen zich onveilig. De lampen branden al sinds september niet meer tussen 23 en 5 uur. "Wat we hier meemaken, is een soort avondklok. Het doet mijn schoonmoeder aan de oorlogsjaren denken", zegt Raymond Van Den Eynde (57). "Je ziet geen steek, zeker als het bewolkt is. Ik heb speciaal een licht aan mijn voordeur moeten hangen, zodat ik weer vlot mijn sleutel in het slot kan steken. Het is ronduit levensgevaarlijk, vooral voor fietsende jongeren. Zelfs de borduren zijn niet meer zichtbaar."
Inbraken
De stad wijst erop dat de energiezuinige maatregel tegen lichtvervuiling net de criminaliteit terugdringt, omdat ook inbrekers niets zien. Zo waren er in het najaar van 2016 twaalf procent minder inbraken in Pius X in vergelijking met het najaar van 2015. De bewoners geloven daar echter niets van. "Er was bij mij recent een inbraakpoging, waarbij er geprobeerd werd om het slot van mijn voordeur te forceren", vertelt Raymond Van Den Eynde. "Een inbreker voelt zich net het meest op zijn gemak waar het donker is."
|
https://www.youtube.com/watch?v=qEja72NSg5Q

|
|
|