Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2017, 15:11   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Al sinds 1996 bestaan er LEZ's in Europa. Ik dacht de eerste in Zweden.

Maar wat levert dat nu op voor de luchtkwaliteit?
In bijgaand document van de universiteit van Birmingham werden de resultaten van LEZ's in de verschillende landen onderzocht.
http://pure-oai.bham.ac.uk/ws/files/...nment_2015.pdf

Conclusie is dat de resultaten zoals voorspeld uit de modelberekeningen in de praktijk niet worden gevonden en dat in het beste geval er enkele %-en winst kunnen worden geboekt. In de zomer dikwijls iets beter zichtbaar dan in de winter.

Door de band geringe tot verwaarloosbare effecten dus.

Waarom beginnen we er hier dan mee? Kost allemaal geld, je valt er mensen mee lastig en dat voor niets.
Dus? Hangt er vanaf hoe jij die studie leest, jij leest ze diagonaal.

Zeer moeilijk te meten die studies, de lucht staat ook niet stil hé...
Het verwondert me zelfs dat ze van meer dam 10 % vermindering spreken.
En dan nog bij de totaal verkeerde maat PM10, ze slaan er dus met hun klak naar. Totaal waardeloos. Hoeveel studies zijn er bij waar men PM 1 of zelfs PM 0,1 meet? GEEN ENKELE Peter.

Is er een studie die het verschil maakt in het soort giftigheid?
Als men fijnstof meet bvb PM 2,5 en de dwaze PM 10 hoeveel ervan komt er uit de uitlaat? LEZ reduceeren de uitlaatemissies maar die studies meten alles, ook het stof van rubber (bandenslijtage enz...)

Citaat:
529 Reductions in annual mean PM10 concentrations up to 7% have been reported in German LEZs, but in many LEZs no effect has been observed. In Munich the combination of a LEZ and a ban on HGVs travelling through the city centre has been shown to reduce PM10 concentrations by up to 13%.

Ook het verkeer staat niet stil ttz er worden door die LEZ milieuvriendelijkere wagens gekocht. Ook het rijgedrag en het vlotter verkeer speelt een rol, maar vooral de weersomstandigheden. Al die parameters in ´t oog houden en dan nog een objectief resultaat halen lijkt me bijna utopie.

Citaat:
(507) LEZs can only impact on the traffic component, which for PM10 and PM2.5 is relatively small as the regional background often dominates. Also they do not impact on non-exhaust PM emissions from traffic which may be an equally or more important emission source, but is currently uncontrolled (Harrison et al., 2012).

(512) Determining the impact on air quality is difficult due to a range of confounding factors, particularly meteorological influences, but also the traffic contribution, the changing nature of vehicle fleets, policies such as the introduction of vehicle scrappage schemes, the composition of traffic close to the monitoring stations and changes in vehicle flows. Economic factors such as recession and oil prices can also play an important role in determining the rate of new car purchase and use of vehicles.

(518) The statistical method and period of data used to isolate the LEZ effect are also important. Some studies have used very simple statistics while other used detailed pairing or filtering of the data to identify an impact. Where comparisons are made between sites within and outside a LEZ over time it is important that traffic flow data is available as any improvement in air quality may be due to changes in traffic flows rather than the influence of the LEZ.
Ik heb de studie volledig gelezen, eigenlijk zeggen menige studies zelf dat zoiets te willen meten waardeloos is.

Dat maakt jouw persoonlijke conclusie ook waardeloos, Peter.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2017 om 15:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden