Er wordt, o.a. in deze draad, vaak verwezen naar de wet van Godwin en de reductio ad hitlerum. Waarom eigenlijk?
De wet van Godwin
De wet van Godwin zegt min of meer dat naarmate een discussie op het internet verdergaat, de kans toeneemt dat iemand Hitler zal vermelden.
Voor een draad als deze geldt dat niet. Waarom? Omdat al in de titel, het derde woord van de ganse discussie, reeds verwezen wordt naar Hitler. Uiteráárd zal dan gedurende die discussie meermaals verwezen worden naar Hitler en de nazi's. Dat was ook de bedoeling van deze draad.
Bovendien stelt de wet van Godwin helemaal niets over de toepasselijkheid van een vergelijking met Hitler. Dit heeft Godwin zelf trouwens benadrukt in
een opiniestuk op de website van The Washington Post. Zijn punt is daarbij dat er geen probleem is met een vergelijking met Hitler, zolang die doordacht en goed beredeneerd is.
Reductio ad hitlerum
De reductio ad hitlerum is een drogredenering waarbij gepoogd wordt om een tegenstander onderuit te halen i.p.v. het door die tegenstander gegeven argument. Het is in die zin een bijzondere vorm van de guilt by association.
Zo zou men hondenliefhebbers of vegetariërs kunnen wegzetten omdat die twee termen ook van toepassing waren op Hitler. Dat is belachelijk, aangezien die twee eigenschappen niet relevant waren in de beslissingen gemaakt door en de ideologie gepredikt door Adolf Hitler.
Echter, niet iedere vergelijking met Hitler is per definitie een reductio ad hitlerum. Zo is het historisch zinvol om Hitler, Mussolini en Franco met elkaar te vergelijken, ondanks hun duidelijke verschillen.
Wanneer is die vergelijking zinvol?
De vraag is dan ook vanaf welk punt de vergelijking zinvol is. Wat mij betreft, is de vergelijking tussen Hitler en Trump zeker zinvol. Er zijn duidelijke gelijkenissen in de opkomst van Hitler en de opkomst van Trump: beide heren hadden een om een eufemisme te gebruiken beroerde relatie met de pers (Lügenpresse - Fake press) en beide heren wijzen erop dat hun land zich in een diepe crisis bevindt die niet door de traditionele partijen kan opgelost worden.
Diegenen die bij de minste verwijzing naar de jaren dertig de reductio ad hitlerum naar boven halen, weigeren gewoon iedere discussie daarover. Ik vraag me af of die individuen dan ook nooit een radicaal-links persoon nooit zullen vergelijken met Stalin. Of geldt daar de reductio ad stalinum niet?
Ik zeg niet dat Trump (exact) hetzelfde pad zal bewandelen als Hitler. Ik zeg niet dat Trump bepaalde bevolkingsgroepen wil uitroeien. Ik stel alleen dat er gelijkenissen zijn tussen hun opkomst.
Als we altijd moeten wachten op een militaire invasie en vernietigingskampen, dan is het te laat. Dan hebben we werkelijk niets geleerd uit de geschiedenis.
Dus mijn vraag aan diegenen die zich op bovenstaande twee principes beroepen is de volgende: vanaf welk ogenblik vinden jullie dat een vergelijking met Hitler gerechtvaardigd is, of is dat überhaupt niet mogelijk?