Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2017, 12:58   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Niet met een Tesla. Die kan immers gebruik maken van de superchargers en daar kost 80 kWh slechts 18,4 euro. Onder normale omstandigheden kom je daar zo'n 400 km mee ver. Dus zo'n 4,6 euro/100 km of evenveel dan pakweg 3,5 l diesel. Auto's van vergelijkbare grootte en vermogen hebben minstens het dubbel nodig! Dat is natuurlijk voor de mensen die na 15/1/2017 hebben besteld. Indien je daarvoor had besteld kan je nog gratis gebruik maken van de superchargers.
Beetje optimistisch.

Ten eerste moet je 5 tot 10% meer kW in de charger stoppen om 80 kW in je batterij te krijgen. Dus 84 tot 88 kW voor je batterij van 80 kW.
De kostprijs van stroom zal de prijs zijn die de laadstations aanrekenen.
Vergeet die voordelen van de snelle kopers, hou rekening met de voorwaarden die vandaag geldig zijn. Dit maakt dus voor vandaag van 0,25€ tot 0,50€ per kW.

Ik wil nog meegaan in de optimistische 400km voor een 80 S. Iedereen weet dat het eerder 375 km is.

Vergelijkbare auto's die op dezelfde zuinige manier worden bestuurd doen het ook met 3,5 liter diesel of 4,5 liter benzine.
Hoe snel een wagen van 0 naar 100 sprint is van geen enkel belang.

Meest gunstige kostprijs 'brandstof' E-wagen: 84 kW aan 0,25€ = 21 €
dit maakt net iets meer dan 5€ voor 100 km
Meest ongunstige kostprijs 'brandstof' E-wagen: 88 kW aan 0,5€ = 44 €
dit maakt 11 € voor 100 km
Neen, ik val zeker niet achterover van bewondering.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden