Ik herneem dit nog even, want u hebt, quercus, volstrekt niet uitgelegd wat de waarde dan wel is van die verhalen. U hebt aangegeven dat niet letterlijk te willen lezen, louter vanuit het axioma dat mensen van toen wetenschappelijk nog niets zo ver stonden. Dan blijft de vraag of die dingen wel gebeurd zijn. Week de zee door Gods hand? Dan antwoordt u blijkbaar "neen". Dan volgt de vraag: "Week de zee eigenlijk wel?" Of is heel de uittocht een aaneenschakeling van een reeks goed verzonnen Hollywoodverhalen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk, er staat in de bijbel dat God Zijn volk uit Egypte leidde en dat Mozes daarbij bijvoorbeeld de zee in twee splijtte. Is dat volgens u gebeurd?
In het OT lees ik dat Aärons zonen door een wonderbaarlijk vuur worden verteerd dat plots uit het heiligdom komt. Is dat gebeurd?
De omwalling van Jericho valt op een miraculeuze wijze. Door Gods ingrijpen. Echt gebeurd?
In het boek Rechteren verneem ik dat Samsons kracht in zijn haar schuilt en dat hij die kracht verliest wanneer zijn haar wordt afgeknipt. Waar of onwaar?
|