16 februari 2017, 09:33
|
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
En de volgende sos: Een*mans*zaak met 48 po*li*tie*ke post*jes
Deze keer die van Brugge.
titel: Een*mans*zaak met 48 po*li*tie*ke post*jes
link: http://www.tijd.be/politiek_economie...utm_source=SIM
(voor de link: registreer je en je krijgt gratis vier artikelen per maand)
Citaat:
De Gent*se koe*pel boven IT-dien*sten voor ge*meen*ten doet niets an*ders dan 12 mil*joen euro be*leg*gen. Een Pu*blipart-bis.
Pu*blipart, het fi*li*aal van de om*stre*den PS-hol*ding Pu*bli*fin, is niet het enige ve*hi*kel dat niets meer is dan een be*leg*gings*club waar*in tal van po*li*ti*ci ze*te*len. Een ander voor*beeld is CEVI, het Cen*trum voor In*for*ma*ti*ca uit Gent.
Met het be*drijf op zich is er niets aan de hand.De nv CEVI le*vert al sinds 1971 in*for*ma*ti*ca*toe*pas*sin*gen voor lo*ka*le be*stu*ren. Maar de ven*noot*schap heeft een moe*der*maat*schap*pij, de vzw CEVI. En die is de facto niet meer dan een be*leg*gings*club, blijkt uit on*der*zoek van De Tijd.
De taak van de vzw CEVI be*staat erin een por*te*feuil*le van zo’n 12 mil*joen euro te be*he*ren. Een op*dracht die de voor*bije jaren werd uit*be*steed aan twee fi*nan*ciële in*stel*lin*gen: BNP Pa*ri*bas For*tis (nu KBC) en Can*dri*am, die ook in*staan voor het be*heer van de be*leg*gings*por*te*feuil*le van Pu*blipart.
Waar*in het geld wordt be*legd, is on*dui*de*lijk. Maar het valt niet uit te slui*ten dat de*zelf*de be*leg*gings*po*li*tiek wordt ge*han*teerd als bij Pu*blipart.
© Brecht Vanzieleghem © Brecht Van*zie*leg*hem
Er is nog een an*de*re ge*lij*ke*nis met Pu*blipart. De vzw CEVI is me*de*aan*deel*hou*der van een IT-groep die wordt ge*con*tro*leerd door Net*work Re*search Bel*gi*um (NRB), dat op zijn beurt in han*den is van ver*ze*ke*raar Ethi*as en de Waal*se PS-hol*ding Pu*bli*fin.
Geen con*tro*le
De ver*goe*din*gen bij CEVI zijn niet te ver*ge*lij*ken met wat bij Pu*blipart be*taald wordt, maar de vzw telt wel 48 be*taal*de zit*jes die onder 38 po*li*ti*ci wor*den ver*deeld. Het ve*hi*kel wordt door geen en*ke*le ex*ter*ne over*heid ge*con*tro*leerd.
De vzw CEVI heeft wel*ge*teld één per*so*neels*lid, dat in*staat voor de ad*mi*ni*stra*tie. Voor het ove*ri*ge wor*den alle be*stuurs*or*ga*nen bezet door West- en Oost-Vlaam*se po*li*ti*ci.
De meest be*ken*de is Re*naat Lan*duyt, sp.a-bur*ge*mees*ter in Brug*ge, die on*der*voor*zit*ter is. Voorts ze*te*len nog CD&V-Ka*mer*lid Fran*ky Demon en Yan*nick De Cler*cq, re*ge*rings*com*mis*sa*ris van UGent, in de raad van be*stuur, en een hele reeks sche*pe*nen en lo*ka*le man*da*ta*ris*sen van CD&V, Open VLD en de N-VA.
Uit*ge*breid diner
Som*mi*ge po*li*ti*ci heb*ben tot vijf be*taal*de zit*jes bij CEVI. Dat is het geval voor Mar*ti*ne De Regge, sche*pen voor de sp.a in Gent. Ze is be*stuur*der en lid van het di*rec*tie*co*mité.
Daar*naast is ze be*stuur*der bij drie ven*noot*schap*pen van de on*der*lig*gen*de IT-groep. Aan die vijf man*da*ten houdt ze jaar*lijks 3.450 euro netto over.
Ik heb één keer een raad van be*stuur van CEVI mee*ge*maakt. Die duur*de een half*uur en daar*na was er een uit*ge*breid diner.
Ste*ven Vrom*man ex-be*stuurs*lid Cevi
‘Ik heb één keer een raad van be*stuur van CEVI mee*ge*maakt’, zegt ex-Groen-ge*meen*te*raads*lid Ste*ven Vrom*man. ‘Die ver*ga*de*ring ging door in een apar*te zaal van een res*tau*rant, duur*de een half*uur en daar*na was er een uit*ge*breid diner.’
Hij kreeg daar*voor ruim 400 euro bruto uit*ge*keerd. ‘Het was me niet dui*de*lijk wat die ver*e*ni*ging met in*for*ma*ti*ca te maken had. Mijn toe*ge*voeg*de waar*de was com*pleet on*be*staan*de. Dus ben ik niet meer op*ge*daagd.’
Bron: De Tijd
|
|
|
|