Discussie: Theosofie
Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2017, 04:41   #118
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
‘t Ja, we kunnen mss wel denken ermee weg te komen als we shit aanvangen, maar vroeg of laat ervaren we dat there ’s no such thing as a free meal.
Nu, mocht dit al ’n troost wezen, maar als sinhead kun je je dan ook mss eens afvragen, hoe ‘angstaanjagend’ dat eindoordeel dan wel moet zijn voor moordenaars, sadisten, bully’s, dieven oplichters ea scum (zoals politiekers bv , die hun daden afwegen op de weegschaal van het (eigen) geweten.

‘Branden in de hel’ is dan ook ’n passend synoniem voor de ‘zielepijn’ waar de zondaar in z’n overgangsfase (ook mogelijk bij leven en welzijn) doorheen gaat, wanneer ‘m geconfronteerd wordt met de pijn en het lijden dat ‘m andere wezens door z’n (negatieve) handelen heeft aangedaan.
Inderdaad. The dark side die ontwikkelen we zelf, en die komt genadeloos op ons af. Daarom is het inderdaad belangrijk volgens mij alles recht te krijgen tijdens dit leven. Nuja alles, in ieder geval in reine te staan met je omgeving en jezelf.

Ik ben nu als Constantine die zijn zonde wenst af te kopen.

Citaat:
Met die eindvraag worden we vroeg of laat allemaal geconfronteerd, beter dus om dat antwoord in een zo vroeg mogelijk stadium te zoeken, liefst nog in dit leven.
Dat vervroegde inzicht reduceert/voorkomt allengs grotere toekomstige problemen naar jezelf en anderen toe, gezien men zich dan zelfbewuster wordt van de gevolgen voor de eigen ontwikkeling.
Als gevolg hiervan ontwikkelt de betreffende persoon (meer) mededogen in zijn oordeel en handelen naar andere wezens toe.

Noot: Of deze ahimsa-houding opportuun is in het huidige tijdsvak waarin Europa verkeert, betwijfel ik, gezien er in het verleden voldoende feiten zijn gebeurd, waar vredevolle volkeren werden gemolesteerd/afgeslacht door andere volkeren/culturen, die deze verheven eigenschap nog niet of onvoldoende hadden/hebben ontwikkeld.
Een gezonde reflex van fysieke/territoriale zelfverdediging, is vandaag dan ook niet te versmaden.
Ik heb een paar keer dicht tegen die "overgang" gestaan. Ik heb dat ook een korte tijd in mijn leven kunnen vasthouden. Maar mijn ongezonde gewoontes namen weer de overhand. Daardoor kwam ik weer op die andere "vibe" en leefde ik snel weer in blindheid. Vandaag ben ik al even stekenblind.

Maar misschien kies ik daar ook voor. Bad times are coming.

Citaat:
Ik kan het mis hebben, maar het is mi beter om in de daarvoor gepaste omstandigheden dat oordeel te vellen over je eigen goede/slechte daden en daarna ‘gelukzalig’ verder te leven, dat sterven komt zo ook wel, no worries.
Jah... De gepaste omstandigheden... Dat is een breed fenomeen. Ga ik bij b. is het dit, ga ik naar a. is het dat. Het midden is heel moeilijk in een polariserende maatschappij.
Ik denk wel ongeveer te begrijpen wat je bedoelt.
Peche is offline   Met citaat antwoorden