Discussie: Theosofie
Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2017, 19:28   #174
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het is geen kracht, maar de Geest van de Logica, die de grondslag is van alles wat bestaat (uitgelegd door Hegel).
Kracht behoort tot de lagere natuurreligie, de geest is de hogere godsdienst van mijn atoomtheorie.
De Geest is die Kracht he Harrie . En die was er voor alles. Die was altijd aanwezig, maar daaruit is dus het universum gekomen. Het universum is maar een projectie van iets dat een tijdelijke uiting is, maar constant veranderd. Probeer voor eens je buiten je atoomtheorie te treden

Citaat:
Wel is de kracht uit de Geest zelf als Macht, maar macht is iets anders dan kracht.
De kracht dient de Geest als macht, maar Kracht op zichzelf is hoegenaamd niks, slechts een deel als eigenschap van de natuur in de eerste plaats.
Het heelal is nooit ontstaan en is eeuwig zoals God ook eeuwig is en de Logica eeuwig is.
Het is alles uit de Geest van de Logica, ook al kan daarin niet allerlei details verklaard worden (daar zijn overigens de specifieke wetenschappen voor*), maar wel de grote algemene grondslagen.
En dat weet Hegel en dat weet ik.
Over het ontstaan van het universum ga ik geen wilde uitspraken doen.
Waar ik wel naartoe wens te gaan is die achterliggende kracht die alles gedirigeerd heeft. Die het deed samenvallen en waaruit leven ontstond.

Citaat:
*De totale heilige geest is die van de filosofie (hegel) en dan de wetenschap (plus techniek) en dan de theologie van mijn atoomtheorie.
Dat is niet DE Heilige Geest he. Ik zie de Heilige Geest als de energie die ons het voorrecht levert in leven te houden. Jij met je hele atoomtheorie, van waar komt de energie in een atoom? Die ontstaat doordat deeltjes zich bewegen in het atoom en daardoor laadt het atoom zich statisch op. Nu wat doet die deeltjes bewegen? Waaruit ontstaan die deeltjes?
Kom jij: de microwezens.
Maar dat is het niet, het is iets anders. Maar de energie dat het allemaal draaiende houdt, dat is voor mij de Heilige Geest.

Citaat:
Jawel, ik kan het wel, maar je bent helemaal niet in staat er ook maar iets van te begrijpen en zit nog vast in de primitieve kracht en dat het heelal ontstaan zou zijn.
En of het tjirpten van de zwarte gaten zo belangrijk zou zijn.
Dat is van zeer ondergeschikt belang.
Ik vind dit ronduit beledigend.
Peche is offline   Met citaat antwoorden