Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2017, 07:51   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dit gaat om pure Turkse politiek, die in dit land niets te zoeken heeft.
Onze grondwet heeft hier dan ook niets met te maken.

Trouwens heel over die hele zaak betreffende de dubbele nationaliteit, zou er in ons parlement beter nog eens grondig nagedacht worden en ze verbieden of minstens laten uitdoven.
Zuhal Demir hééft het parlement vorig jaar al de kans gegeven om na te denken. Geen woorden meer maar daden! Afschaffen die handel!

Citaat:
Zuhal Demir (N-VA): "Schaf dubbele nationaliteit Belg-Turk af"
29-07-16,
Bron: eigen berichtgeving, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg

Belgen van Turkse origine die in ons land geboren zijn, moeten kiezen welke nationaliteit ze aannemen. De dubbele nationaliteit is geen optie. Daarvoor pleit N-VA-Kamerlid Zuhal Demir in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Demir, zelf van Turks-Koerdische origine, spreekt zich voor het eerst uit sinds de mislukte staatsgreep in Turkije van twee weken geleden. Die verhitte ook de gemoederen binnen de Turkse gemeenschap in ons land. Onder meer in de Limburgse gemeente Beringen kwamen heel wat Turkse Belgen op straat. Aanhangers van de Turkse president Erdogan raakten slaags met Gülenisten, die zelfs moesten onderduiken. "Ik heb gezwegen uit bezorgdheid voor mijn familie. De gemoederen in de gemeenschap laaien zo hoog op dat ik ervan schrik."

Nu spreekt Demir dus wel, en haar analyse is keihard: “Ik kan alleen maar vaststellen dat de integratie mislukt is." De N-VA-politica verduidelijkt dat ze het niet zozeer over de eerste generatie Turken in ons land heeft. "Maar wie zie je nu op straat komen? Dat zijn mensen van de tweede en derde generatie. Mensen die hier geboren zijn. Zijn dit Belgen of Turken?"

Demir reikt ook een oplossing aan: Turkse Belgen zullen moeten kiezen. "Nu hebben ze nog de dubbele nationaliteit, maar dat moeten we eens herbekijken. In Duitsland is die dubbele nationaliteit ook afgeschaft. Politici hebben een voorbeeldfunctie. Wel, ik roep onze politici van Turkse origine ook op om te kiezen."
http://www.demorgen.be/nieuws/zuhal-...k-af-b8ad303b/