Citaat:
Een handjevol Poolse en Nederlandse organisaties, maar ook de Belgische rechts-liberale denktank Libera!, die gesponsord werd door Lijst Dedecker, hebben Europese subsidies ontvangen op een wijze die voor het Europees Parlement eerder reden was om de geldkraan dicht te draaien en een onderzoek door anti-corruptiebureau OLAF op te starten. Dat blijkt uit onderzoek van Apache, NRC, en het Poolse dagblad Gazeta Wyborcza.
De Europese politieke partij ACRE (Alliantie van Conservatieven en Hervormers in Europa), die gedomineerd wordt door de Britse Tories, de Poolse regeringspartij PiS en de Turkse AKP, financiert allerlei projecten, maar vraagt hiervoor ‘donaties’ terug. Het Europees Parlement hekelt dergelijke ‘een-tweetjes’, omdat donaties een ‘onbaatzuchtig’ karakter zouden moeten hebben.
De Belgische donateurs vinden we niet toevallig in de kringen van de voormalige Lijst Dedecker. In 2009 werd de ACRE opgericht door Derk-Jan Eppink, die toen voor LDD in het Europees Parlement zetelde. De ACRE zou echter gauw uitgroeien tot een grote Europese koepelpartij en de leden van LDD verdwenen stelselmatig uit de raad van bestuur. De financiële belangen van die voormalige LDD’ers in de ACRE – en vooral haar stichting New Direction – bleven echter bestaan.
De rechts-liberale denktank Libera!, waarvan voormalig Vlaams Parlementslid Boudewijn Bouckaert voorzitter is, ontving tot 2014 allerlei betaalde opdrachten van New Direction. Tegelijk vloeiden er donaties naar New Direction via personen, bedrijven en vzw’s gelinkt aan Libera!
Lees meer: https://www.apache.be/2017/03/13/pol...ese-subsidies/ © Apache
|
Weer eens conservatief rechts dat tegen de lamp loopt bij het oneigenlijk gebruik van Europese subsidies. Benieuwd naar de knack opinie van De Decker zondag.
Wat de Turkse AKP er komt bij zien begrijp ik al helemaal niet die zitten toch niet in het EP of horen toch niet bij de EU ?
Niet dat ik me illusies maak, aan gelijk welke kant van het politieke spectrum is het zakkenvullerij a volonté.