Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2017, 14:08   #199
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Turkije heeft iets van 16 keer zoveel soldaten als Nederland ofzo, maar maar een anderhalf keer zo groot militair budget, het BNP van de landen is praktisch gelijk. Dus zelfs een een op een matchup zou nog spannend worden. Op Turks grondgebied kan zo'n groot infanterie leger prima een terugtrekkende of guerilla strijd voeren, voor een invasie is vaak juist een leger met dure speeltjes geschikter.

Een oorlog tegen Europa? Ik zou er niet over wakker liggen. Turkije is qua bevolking net zo groot als Duitsland, ik denk niet dat zelfs Erdogan megalomaan genoeg is om naar de unie te kijken en te denken "die kan ik hebben".

Wat wel mogelijk ter sprake zou kunnen komen vroeger of later is de NAVO. Als Turkije zich daar uit terugtrekt zullen er ongetwijfeld een heleboel strategen bezig gaan met een eigen Europese verdedigingslinie tegen bedreigingen uit het Midden-Oosten plannen. Maar zelfs dat is meer voor het geval dat. Turkije kan tenslotte niet uit de wereldkaart stappen.
Het Turkse leger is ontzettend verzwakt door de zuiveringen na de coup.
Door de oorlogen in Syrië en Irak en de problemen met de Koerden zit Erdogan inderdaad niet te wachten op een oorlog met Europa.
Erdogan gebruikt Europa als zondebok om zijn eigen macht in Turkije te vergroten en ook zijn steun in de regio op te bouwen, door zich af te zetten tegen het Westen.
Europa en de NAVO zullen zich moeten voorbereiden op een plan B en dat is een EU zonder Turkije en een NAVO zonder Turkije.
De grens van Griekenland moet zo en zo versterkt worden en dit kan best gecombineerd worden met NAVO versterkingen in Griekenland.

Laatst gewijzigd door cato : 20 maart 2017 om 14:09.
cato is offline   Met citaat antwoorden