Los bericht bekijken
Oud 18 april 2017, 21:17   #193
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik geloof mijn eigen ogen niet. Even herhalen. Er is geen beroepsverbod want ze kunnen zich laten dopen. Geen probleem, want het doopsel heeft voor een ongelovige toch geen enkele waarde.

Yep, dit staat daadwerkelijk zo geschreven. De kaloten hebben er weer een zieltje bij, dat dat zieltje het niet eens meent, sterker nog, zelfs wordt aangemoedigd te liegen, is voor de kaloten gewoonweg irrelevant.

Nog maar zelden zo'n fraai staaltje van hypocrisie gelezen.
Je leest selectief, of probeert mijn standpunt bewust te verdraaien. Ik heb in mijn vorige post duidelijk gezegd dat ik geen voorstander ben van de vereiste dat leerkrachten godsdienst moeten gedoopt zijn. Daar had je over gelezen?

Ik gaf gewoon de eerste oplossing die in mij opkwam voor een niet-gedoopte leerkracht die godsdienst wil geven op een katholieke school. In de praktijk beslissen scholen daar trouwens autonoom over. Zeker met Lieven Boeve zijn niet-katholieken meer dan welkom lijkt mij.

Los daarvan is het onzin om te spreken over een beroepsverbod. Ik heb altijd op katholieke scholen gezeten, en er waren nauwelijks leerkrachten die effectief katholiek waren, wel openlijke atheïsten en boeddhisten. Op mijn (vrije) lagere school werd naast godsdienst zedenleer gegeven. Om van de formele vereiste dat de leerkracht gedoopt moet zijn een beroepsverbod te maken, is bij de haren getrokken. Er is namelijk geen sprake van inquisitie-praktijken waarbij wordt nagegaan of de leerkracht godsdienst wel écht een gelovige katholiek is, naar de mis gaat, enz.. Als ik voor N-VA wil gaan werken en men vraagt mij lid te worden of op z'n minst het gedachtegoed te onderschrijven, en ik weiger dat, dan ben ik geen slachtoffer van een beroepsverbod.

Bovendien wordt ook de historische context compleet genegeerd (dat vinden jullie blijkbaar vervelend, als de historisch context wordt geschetst). Tot voor kort was bij wijze van spreken 99% van Vlaanderen gedoopt, zelfs onder mijn generatie is de grote meerderheid gedoopt. Het is maar meer recentelijk dat atheïsten, moslims, enz.. hun kinderen ook naar katholieke scholen sturen, of er gaan solliciteren. Voordien waren atheïsten volledig op het gemeenschapsonderwijs gericht.
mvd is offline   Met citaat antwoorden