Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sancho
1. Omdat uw vorige tekst mijnsinziens geen klare en duidelijke vraag bevatte.
2. Ja, inderdaad, dat is uitgekomen. En wat moet er nu volgens u verder extra gebeuren?
3. Persoonlijk vind ik het voorbeeld "Delcroix" een zeer perverse zaak...Iemand die al meermaals in opspraak is gekomen, wordt vrijgesproken omdat de zaak verjaard is. Nochthans heeft men bij de CD&V momenteel nog genoeg gezond verstand om die persoon te weren. In uw "veroordeling door burgers", moet er wel sprake zijn van een gerechtelijke veroordeling, of niet?
Op het eerste zicht is uw voorstel niet zo slecht als ik eerder dacht. Het gevaar is misschien wel dat de rol van het gerecht wordt uitgehold.
|
1. De vragen staan in mijn bericht van 19-12-2004 10u47.
Misschien kan je mij zeggen welke vraag je niet begrijpt.
2. Als je dat niet weet dan denk ik dat je een ernstig probleem hebt.
3. Dat is een voorbeeld van hoe het elite van de gaten in de rechtspraak gebruik kan maken om vrijgesproken te worden. Niet abnormaal want ze hebben de gaten uiteindelijk zelf gemaakt. Het toont helaas ook aan dat het gerecht niet werkt als het op rechtvaardigheid aankomt. Ik denk niet dat er één zinnig mens is, op voorwaarde dat die niet tot het elite behoord, die denkt dat we geen klassegerecht hebben. M.a.w. de rol van het gerecht is al decenia geleden uitgehold.
In uw "veroordeling door burgers", Waar in gods naam staat dat nu weer????
Maar ik wil er wel op antwoorden. In een democratie kan iedereen via een BROV iemand veroordelen tot gelijk welke straf. Mits hij voldoende handtekeningen kan verzamelen om een BROV op te starten en de meerderheid het er dan mee eens is. Ik geloof veeeeeel meer in het gezond verstand van de gemiddelde burger dan in het verknipte verstand van een elite rechter die blijkbaar niet eens fatsoenlijk verstaanbaar nederlands durft te schrijven uit angst dat een niet ingewijde hem wel eens kon verstaan en dus kan ontdekken dat hij eigenlijk maar aan het lullen is. Overigens doen nu ook al burgers uitspraak. Alleen zijn het er dan maar 12, dacht ik, en die worden op voorhand ook nog flink gebrainstormd. Probeer dat trukje maar eens uit te halen met pakweg 7 miljoen mensen.